Interjú: Xeropan

Xeropan szoftverfejlesztő cég vagyunk Debrecenből, jelenleg egy saját terméket fejlesztünk, ami elérhető android és iOS-en is, a csapat 12 főből áll. A csapatunk kompetenciája nagyon széleskörű, tananyagfejlesztők, programozók, frontend szakemberek és marketinget sorolhatnék fel.

A Xeropan kifejezés egy latin, görög eredetű szókapcsolatból ered. A Xero – mint tudás átadás, tudás sokszorosítása, továbbadása, a Pan – pedig szabadfordításban "sok", "összes" "minden". Azaz megtanítani a világot.

Al-Gharawi M. Attila (egyik társalapító): 7 évig egy nyelviskolának dolgoztam mint oktató, 3 éve vezetem a saját vállalkozásomat és itt jött az ötlet, olyan 4-5 évvel ezelőtt egy kedves barátommal Mile Ferenccel kollégámmal azt találtuk ki, forradalmasítjuk a nyelvoktatást. Az alapötlet onnan jött, hogy mindig is kerestük mivel lehetne a tanulókat sikeresebbé tenni a nyelvtanulásban. Úgy látom a mai eszközök, akár az e-learning, akár a könyvek nem a mai kornak megfelelő állapotban elérhetők, nem csak a technológiai lehetőségekre gondolok, hanem a tartalmi részre is.

Tartalmi újítást is kitűzték céljaik közé, meg a mérhetőséget is, fontos nyomon követni az oktatóknak és a hallgatóknak is, hogyan haladnak a tanulásban. Miképpen lehet motiválni a tanulót, mivel lehet játékosabbá, mondhatni könnyebbé tenni az egész folyamatot.

1 évig gondolkodtak az ötleten, az eredeti megoldás egy webkonferenciás szoftver volt, amivel távolról oktathatták volna a tanulni vágyókat, de 4 évvel ezelőtt még nem volt kész technológia, itt most nem a Skype-szintű megoldásban kell gondolkodni, 6-7 főnek professzionális kapcsolat volt az alapkívánalom, olyan egyszerű dolgokra kell gondolni, mint az érthetőség, az akadozásmentes kapcsolat és az interakció.

A technológia hiányában jött az ötlet, okostelefon, ami mindenkinek a zsebében volt és hosszútávú megoldást kínált, a nyelvtanulás sikerességéhez ez fontos szempont.

Jelenleg a Xeropan 1.0 verziónál járnak, 40 000 felhasználó töltötte le az alkalmazást, az aktív felhasználók száma 10-15 000 körül mozog, hetente 1-2x nyitja meg átlagban, alkalmanként 10 percig használja. Ez az alkalmazás az Appra Magyar díját is megnyerte, annak ellenére, hogy az alkalmazás csak egy gördeszka és ők Ferrarit álmodtak, ennek ellenére úgy gondolják már most is hatékonyabb, mint a legtöbb nyelvoktató szoftver.

Féléve dolgoznak a Xeropan 2.0-án ami egy újabb mérföldkő lesz az életükben, ez már jobban hasonlít egy Ferrarira és nem csak gördeszka lesz. Ebben már az említett egyik legfontosabb funkció is elérhető lesz, a mérhetőség, amivel leginkább a nyelvtanulók küzdenek. A mérhetőség itt nem azt jelenti, melyik leckénél tartunk, hanem a nyelvtanulás mint folyamatában hol tart éppen a tanuló. Tudni szeretnék azt, hány kifejezést tudnak, mekkora az aktív szókincs, mennyi passzív szókincsük van, mikor készek arra, hogy egy állásinterjúra menjenek, mikor képesek elmenni egy nyelvvizsgára vagy mikor tudnak külföldön elboldogulni. Ez speciális szómérőt építettek a 2.0 verzióba, ami gyakorlatilag a fenti kérdéseknek megfelelően követi, úgymond méri a tanuló teljesítményét. A BME-el együtt dolgoznak egy hangfelismerő szoftveren, ami a dialógusokat ismeri fel és ezzel mérhetővé teszi az egész nyelvtanulást.

A dialógus felismerés nem csak a mérhetőséget biztosítja, teljesen interaktív nyelvtanulást tesz lehetővé, szituációkat lehet az okostelefonnal gyakorolni, pl. mikor az ember belép a hotelbe és a recepcióssal beszélget, minden egyes mondat után megáll a videó és beszélgetünk gyakorlatilag az okostelefonnal, a folyamatnak ugyanakkor nem egyféle lefolyása van, a tanulótól függ a recepciós válasza.

A játékosság a fejlesztésük következő szintje, amiben a Xeropan is alkalmazza a gamification lehetőségeit, de ők magasabb szinten képzelik el, gyakorlatilag játékot készítenek, amelyben van 12 sziget, minden sziget egy-egy képességi szintet jelent, vagyis ahogy haladunk az utolsó sziget felé, annál többet tud a tanuló. A játék eddig nem lenne újdonság, viszont történet is társul mellé, van egy doktor, aki a jövőben él és azt látja nem tudnak hatékonyan kommunikálni a tanulók, visszamegy ezért az időben és 700 tematikus leckén (60 tematika, 12 sziget) keresztül segíti a tanulni vágyókat. Attila szerint nem is fogjuk észrevenni a tanulást, annyira érdekes lesz a játék és a tanulás is egyben. 

E-learning és m-learning legnagyobb baja az, hogy nincs a munkában pszichológus vagy legalábbis nehézkes a motiváció, ezért fontos az ilyen „távoktató” rendszerekbe beépíteni a motivációt, hogy újra és újra kinyissa az alkalmazást a tanuló. Motiválni kell a tanulót és vezetni, a nyelvtanulásnál ha tudjuk milyen buktatókkal találkozunk szembe, akkor sokkal könnyebbé válik a folyamat.

Unalmasak a régi leckék, nem motiválja a nyelvtanulókat az a szituáció, hogy szia hogy vagy, ezért a Xeropan célja az, hogy aktuális témákat, aktuális videókat, híreket dolgoznak át nyelvleckének. A tartalom a fontos, nem a tankönyv angol, nem szeretnék azt, hogy valamit megtanul aztán később más nyelven találkoznak, mondjuk mikor külföldön vállalnak munkát. Xeropan szerint itthon is meg lehet tanulni a nyelvet, nem kell ahhoz külföldre menni, a tartalom, a mérhetőség és az interakció lehet segítségünkre ebben. 

Duolingo-t tartják a versenytársuknak, tele van egyszerű és nem életszerű mondatokkal, amiket a célországban biztosan nem mondunk, ennél legyen már játékosabb a nyelvtanulás.

Xeropannak az angol az első nyelv, a legtöbb ember idegennyelvet angolul tanul, 2016 elejére terveznek 4 további nyelvet hozzáadni, leginkább a spanyolra és a németre fognak koncentrálni. 5 fős csapat dolgozik csak a nyelvi megoldásokon, anyanyelvi, nyelvtanárok és ők dolgozzák ki a tematikus leckéket.

Van egy bétateszt csapatuk is, akik a saját tapasztalataikat és a felhasználók visszajelzéseit is figyelembe veszik, a Xeropan 1.0 az teljes egészében a saját elképzeléseik munkája, a következő verzióban a felhasználók igényeit, visszajelzéseit is beépítik a rendszerbe, azt akarják ne tanulásnak hívják a nyelvtanulást, hanem játéknak.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Mindenképpen kellenek zsenik, de ez csak a kitartáson múlik, szerencsére mindannyian nyelvtanulók vagyunk, a Xeropannal vannak nyelvtanárok akiknek a tapasztalata évtizedekre nyúlik vissza, így tudják a csínját-bínját az egész oktatásnak.

 

Mit hoz a jövő?

Xeropan Nexus szoftvercsalád, amikor nem csak az egyén tanul, a tanár, a szülők és a tanulók is közösen azon dolgoznak, hogy sikeres legyen a nyelvtanulás. A visszajelzés a fontos, mit ért el a tanuló, a szülő tudja hol jár, miért kapott olyan jegyet, miben ügyes és miben gyenge, hogyan kell segíteni számára.

Attila szerint az egyik legnagyobb kihívás, hogyan lehet eljutni a felhasználóhoz, ebben az Xeropan 1.0 sem olyan jó, a következő verzió már jobb lesz, a lényeg a motiváció lesz és az, hogyan tudják majd a tanulót interakcióra bírni.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Kitartás, kitartás és kitartás, a siker a hegy megmászása és nem a zászló lobogtatása. Az eredmény nem azonnal jön, kitatóan kell dolgozni és az eredményben biztosak lehetünk. Hinni valamiben, megoldást találni a problémára, az értékadás a felhasználók felé.

http://xeropan.com 

 

No comments yet.

Have something to say?


2 + hét =