Van egy ötletem!

Van egy ötletem, de kérdés mit ér egy ötlet? Shy már összegezte ezt egy szuper Linkedin bejegyzésben, de én is szeretnék pár szót szólni a témához. Számos baj van az ötletekkel, az első és legfontosabb az, hogy az emberek elfelejtik, mindig van egy olyan pont amikor azt mondod ez aztán jó ötlet, napokkal később meg már nem is emlékszel rá. Ezért az ötletelés első szabálya, fel kell írni, akárhova, a gyerekektől érdemes tanulni, ők oda írják fel ahova tudják, pl. a tenyerükbe. Mindegy, hogy a telefonodba jegyzetelsz, vagy a monitor szélére, tedd meg. 

Az ötletelés második szabálya, a visszacsatolás, beszéld meg emberekkel, milyen ötletnek tartják, mert ha kitalálod a rózsaszín elefántot, attól még az elefánt nem lesz boldog és az emberek sem, hogy mit műveltél szegény állattal. 

Ezek közhelyek, nyugodtan gondoljátok, itt okoskodok és talán igazatok is van, de hány ötletet is felejtettél el az elmúlt 1 évben? Vagy hány olyan ötleted van amit még nem beszéltél meg senkivel, de szerinted jó ötlet?

De a legfontosabb, az ötlet nem elég, ahogy Shy is írja, itt a legutóbbi Kickstarteres bejegyzésem, vajon mennyi ideig tart lemásolni ezt az ötletet? Vajon mennyi ideig tart levédetni (és pénzbe)? A két feltaláló nagyon jól gondolta, ez nem startup, ez egy sima ötlet, amit meg kell futtatni minél hamarább a Kickstarteren, be kell húzni az ottani pénzt és utána végig kell gondolni, érdemes levédetni, vagy lépjünk tovább és egy társadalmilag is elfogadott dolgoz hoztunk létre, amivel hírnévvel és pénzzel is járt.

Maga az ötlet nem ér semmit, ezt már sokan leírták előttem, ezzel egy picit vitatkoznék, a fenti laposüveges ötlet megért 125 ezer AUD-t (kb. 114 ezer USD), ami azért nem rossz pénz egy olyan ötletért, ami gyakorlatilag mindenkiben ott volt, csak senki nem csinálta meg. Ha a globális piacot nézzük, fél év múlva már ott lesz minden kínai áruházban, az ötlet elindult a millió dolláros üzlet felé (nem feltétlenül a feltalálóknak). Ezért érdemes pontosítani, az ötlet azért nem ér semmit, mert nem csinálod meg, legyen szó itt csak egy Kickstarter kampányról, vagy startupról. A legfontosabb szerintem a fenti két szabály, ne felejtsd el az ötletet, beszéld meg valakivel és aztán jöhet az építkezés.

Az ötlet igen is ér valamit, számos fórumban olvastam, "van ötletem, eladnám a multiknak", aztán jött a válasz, a multik nem vesznek ötletet, csak felhasználótábort, stb. Ez igaz és ezért el kell dönteni, az ötletből mit lehet kihozni, egy Kickstarter kampány vagy több, ha több akkor meddig vagyunk hajlandóak elmenni, merünk segítséget kérni, merünk csapatot építeni és "elhívatottak" vagyunk? Érdemes böngészni a Kickstarter és startup oldalakat, hogy erőt merítsünk és tudjuk milyen irányba akarunk elmenni.

Ha van ötlet és van csapat is, akkor érdemes megfuttatni valami versenyen is, nem kell elsőre blogolni, weboldalt létrehozni, stb, egyszerűen egy szakmai versenyben gyorsan kiderülnek az okok, van olyan verseny, ami a csapatra helyezi a hangsúlyt, mennyire tudod eladni magad, de van olyan is amiben az ötletet kell kidolgoznod és inkább az mérik fel. Ez egy jó visszacsatolás lesz, vajon az ötlet mennyire eladható.

Nincs olyan ötlet ami rossz, mert a rossz ötletből is jöhet egy következő gondolat, ami további lehetőségeket rejt. A lényeg, mennyire fogadja el a piac és mennyire életképes az ötlet. Ez a pénzről szól sajnos, mert fent kell tartani magadat, a csapatot és lehet futni egy ötlet után, de kérdés mennyit kell befektetni mire szolgáltatás vagy termék lesz. 

Ezért az ötlet után a cél meghatározása a fontos, mit akarsz elérni? Valójában mi a célod? Nem akarok elmenni menedzsmentes bullshit irányába, nem akarom újraírni a "hogyan legyek gazdag" könyveket ezzel a bejegyzésemmel, de ezek a kérdések tényleg fontosak, ötlet, ötlet visszacsatolása és a cél meghatározása. 

No comments yet.

Have something to say?


− egy = 8