Interjú: termelod.hu

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

A Termelőd a kis- és őstermelők e-kereskedelmi felülete lesz. Ebből következik, hogy a http://termelod.hu oldalon keresztül számos lehetőség nyílik a kapcsolatfelvételre és az események követésére. A project alapvetően nem technikai innováció (mint ahogyan a startupok többsége), sokkal inkább egy hiányt próbál majd pótolni. Viszont nem is egy hagyományos webshop, sokkal inkább egy virtuális piactér, némi telekocsis életérzéssel fűszerezve.

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Mindhárman megtapasztaltuk már a vállalkozók rögös útját, de jelenleg is főállás mellett foglalkozunk a Termelőddel (sajnos a magyar vállalkozók nagy része kénytelen így elindulni).

Podholiczki Edina – több éves médiában eltöltött tapasztalat áll a háta mögött, majd belekóstolt a marketingbe és most ezen a területen igyekszik "túlképezni" magát.

Sáfián Szabolcs – rendszergazdaként kezdte, majd mobil programozóként folytatta. Jelenleg az IND/Misys Labs csoportjának oszlopos tagja (Finovate Asia – 2013 és EU díj – 2014). Kedvence és szakterülete az iOS, de az Androidot sem veti meg, ha úgy hozza a sors (WebKRESZ – platformonként listavezető volt megjelenésekor).

Horváth Dávid – zenei vonalon indult, majd a médiában folytatta, s végül az informatikában kötött ki. Nagy terhelésű rendszerek üzemeltetésével foglalkozik, de szívesen programoz át éjszakákat is Jelenleg a Misys SaaS csapatát erősíti mint Senior Linux System Administrator.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Mindhárman tagjai voltunk egy reformokon gondolkodó csoportnak, ahol rendszeres Skype beszélgetéseket szerveztünk. Itt volt témája az egyik alkalomnak a fiatal gazdálkodók helyzete. Nem áll messze a téma tőlünk, mindhárman vidéki gyökerekkel rendelkezünk. Szabi fejéből pattant ki, hogy a láncolatból hiányzik egy szem. Bár sokan próbálkoznak különböző szatyor-közösségekkel, vagy annak mutációjával, a legtöbb ilyen próbálkozás nem üzleti alapú, így nem is tud igazán nagy felhasználóbázist kialakítani. Az alapötlet tehát megvolt, a modell kidolgozása már hosszas napok eredménye. Bár üzleti alapú vállalkozás, mi fontosabbnak tartjuk, hogy a manufakturális gazdaságok fejlődjenek, de ezt a mai világban sajnos nem lehet kizárólag közösségi alapon szervezni.

 

Mi garantálja, hogy tényleg kiskereskedőtől kapom a terméket és nem a nagykerből szerezte be?

Ez bizony egy elég nehéz kérdés. Számos ellenőrzési pontot iktatunk a rendszerbe, csak néhányat említve közülük:

- termelők hivatalos bejegyzéseinek ellenőrzése

- termékfotó-garancia

- közösségi értékelés

- útkövetés (GPS)

 

Az a helyzet, hogy a létrehozandó folyamatok sem fogják tudni garantálni azt, hogy a termelő nem áll meg félúton a bevásárlóközpontnál. Aki erre garanciát mer adni, az valamit elhallgat. Azt gondoljuk, hogy minél több ilyen feltételt, vagy funkciót használ egy termelő, annál biztosabbak lehetünk a megbízhatóságában. Lesznek különböző paraméterek, stációk, melyeket ha teljesít egy termelő, "plecsnit" kaphat a profiljára (mint a cserkészeknél). A vásárlást követő értékelésből viszont világosan ki fog derülni, kit szeretnek a vásárlók és kit nem. A legnagyobb garancia mindig a szomszéd szavazata.

 

Ti keresitek a kistermelőket, vagy ajánlás alapján történik?

Mindkettő. Már most is lehet jelentkezni, mint ahogyan ezt már megtették néhányan, közülük többen meg is kapták a fél-egy éves költségmentes értékesítés lehetőségét. Akiket mi keresünk meg, azok eleve kedvezménnyel indítanak, őket vagy mi ismerjük és mi vagyunk az ő garanciájuk, vagy ajánlotta valaki, akiben megbízunk.

 

Csak zöldségekben gondolkodtok, vagy minden más ami csak az asztalra kerülhet?

Minden jöhet, ami kistermelői :)

A kategóriák közt a kecskesajt mellett akár a kézműves termékek is megférnek.

 

A szállítás hogyan fog alakulni?

Az alapvető koncepció az, hogy a termelők saját maguk szállítanak (vagy összefogva egymással). Egy kijelölt dátumot és útvonalat ad le (az említett telekocsi életérzés), s megjelöli, mit szállít aznap. A nem romlandó termékek esetén (pl.: kézműves szappan) választható lesz a posta, vagy futár is, de gondolunk azokra is, akik a szatyor-közösségek hangulatát szeretik, személyesen is lesz lehetőség átvenni az árut. Ezek közül a termelő választhatja ki a számára legmegfelelőbbet. A jövőben szeretnénk odáig eljutni, hogy saját szállítási láncot tudjunk kialakítani flottás rendszerben, de ez még tényleg a jövő zenéje.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Elsősorban hazai piacra terveztük, mivel a kistermelői modell nem hogy földrészenként, de országonként is igencsak eltérő. Terveink közt szerepel a környező országokra nyitás is, viszont ennek kidolgozása helyi partnereket fog igényelni a helyi törvényi szabályozások miatt (nem akarunk Uber effektust).

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Az ötlet általában mindig egy ember fejéből pattan ki, de a kidolgozás feltétlenül közösségi munka.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Ha valaki nem a felhasználókkal együtt alkot, akkor maga alatt vágja a fát. Csinálhatunk mi rózsaszín kocka alakú csónakot is, ha az a kutyának nem kell. Muszáj együttműködni a fogyasztókkal, az igényeiket a lehető legpontosabban lemodellezni.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Kistermelők meggyőzése, termék fejlesztése, marketing. Az első pont a legnehezebb mind közül (egy nem rég tartott tanfolyamon találkoztunk egy olyan csapattal, akik éttermek részére kínálnak kistermelői kapcsolatokat, ők is ezt erősítették meg).

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

A "szabály" szerint egyel szabad csak foglalkozni. Mi ennek ellent mondunk, mivel több helyre is bedolgozunk, illetve vannak már futó projectjeink is. Nem biztos, hogy ez követendő, mivel iszonyú energiákat köt le ez a szerteszét dolgozás, de valahol inspiráló is.

A lényeg az időzítés. Ebben az országban fellendülőben van a szétvert nagygazdaságok után egy olyan kultúra, melyeket eddig csak romantikusan szép műsorokban láthattunk. Fiatalok sokasága kezd bele valamilyen termelői munkába, viszont nincsenek meg az igazán jól kidolgozott értékesítési csatornák. Nem csak mi dolgozunk ezen, számos más csapat is céljául tűzte ki ennek az új gazdálkodó nemzedéknek a felkarolását. Szerintünk mindannyian jó időben fogtunk neki.

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Nincs két egyforma vállalkozás, így recept sincs rá. Figyelni kell és reagálni az eseményekre.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Mindegy, hogy hogyan, csak kezdjék el. Nem kell megijedni attól, hogy nincsenek milliók a bankszámláikon. Lehet növekedni organikusan is, ezt számtalan nagy cég bebizonyította már. És persze validálni, validálni, validálni :)

Tanuljanak az "öregektől", kérjenek tanácsot. Amelyik startup elzavar egy ifjú titánt a kérdésével, az nem értette még meg ennek az új hullámos vállalkozói kultúrának a lényegét.

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

Egyet biztosan tudunk: ne a pénz motiváljon, hanem a segíteni akarás. Ha valóban tudsz segíteni, jön majd a jutalom is vele.

 

http://termelod.hu

No comments yet.

Have something to say?


− hét = 2