Számoljunk le „a startup, tehetséges fiatalok vállalkozása” téveszmével!

Nagyon megelégeltem az utóbbi időben elterjedt hülyeséget. Innen üzenem az ökörség terjesztőinek, hogy a sikeres startupok többségét NEM húszévesek alapítják. Na de akkor kik?

Túljutva azon a problémán, hogy mi is az a startup, eljutottunk oda, hogy kik is azok a startupperek? Van Budapesten nagyjából egy ezer körüli számossággal körülhatárolható startupper közösség, amely kiváló vitákat folytat a Facebookon. Többségük már próbálkozott vállalkozással, de akad köztük számos olyan is, aki csak mostanában kezdett el gondolkodni valami jó ütős projekten.

Húsz évesen tele vagyunk világmegváltó gondolatokkal, sokan ezt a dolgos hétköznapokban teljesen elveszítik és amikor visszanéznek sok év távlatából egész mást fognak látni, mint azok, akik megpróbálták megváltani azt.

Kifejezetten jó példa Szabó Balázs barátom, aki az utóbbi években rendkívül sokat tett a hazai startup világ népszerűsítéséért, de egyáltalán nem rendelkezett eddig saját projekttel. Pénteken bulit rendezett annak alkalmából, hogy az elméleti startupperséget felcserélte valódira. Végre kilépett az űrbe, nem csak szimulátorban próbálgatja a súlytalanság állapotát.

„Hosszú évek startup zsizsegése után úgy döntöttem, hogy belevágok és saját startupot építek. Ennek szomorú, de szükséges velejárója, hogy elhagyom az InVendor-t, hosszú, sikeres és nagyon tanulságos közös munkát követően. Ezekben az időkben nagyon sokat tanultam, láttam, tapasztaltam, amelyet most majd jól kipróbálhatok élesben is, és természetesen jöhetnek az újabb hibák.” 

Szépen elbúcsúzott a biztos állástól és 27 évesen a vállalkozók egyáltalán nem könnyű útjára lépett…
Szerintem az ő története is jól mutatja, hogy rengeteget kell tanulni ahhoz, hogy érdemes legyen belevágni a nagy kalandba. Persze ezzel nem azt mondom, hogy húsz évesen nem lehetsz sikeres, sőt éppen ellenkezőleg. Törekedned kell arra, hogy minél többet megtanulj másoktól, ezzel kell kiegészítened a saját tehetséged és akkor már csak egy kis szerencsére lesz szükséged a sikerhez.

Nem szégyen másoktól tanulni, mások példáján megismerni a siker és a kudarc fogalmát. Okos könyvekből, okos emberektől világmegváltó vagy teljesen érthető gondolatokat olvasni. Addig amíg nem szagoltál puskaport nem nagyon érdemes csatába menni. Ahogy, Phil Lane – Lakota indiánfőnök „barátom” mondta, csak az vezetheti a csapatokat harcba, aki már megszerezte a saját sebeit.

A tapasztalatot pedig sok helyen megszerezheted. Multiknál, vagy saját vállalkozásban (ami nem startup), külföldön, vagy itthon. Gyakorlatilag mindegy… Olyanoktól tanulj, akik a tudásukat nem könyvekből szerezték, vannak saját gondolataik és szívesen osztják azokat meg másokkal, volt legalább egy sikeres vállalkozásuk és lehetőleg legalább egy bebukott is.

A középkorú, akár 40 feletti, multiknál szocializálódott, de még egyáltalán nem kiégett barátainknak pedig szintén innen üzenném, hogy egyáltalán nem késő belekezdeni abba, amiben megtalálod saját magad. Mert ez az egész valami nevezzük bárminek is, bármilyen nyelven csak rólunk szól, meg a kreativitásunkról, tehetésünkről.

Egy infografikával demonstrálnám, hogy a sikeres startupok és megasikeres vállalkozások többségét 35+ korban járó, tapasztalt emberek alapították.

 
toolatetostart
Ez most itt nem morgás a részemről, csak egy vélemény, ami már nagyon régóta kikívánkozott belőlem. Van még itt egy jó cikk a témában a VentureBeat szerzőjétől.

7 Readers Commented

Join discussion
  1. Tibor on 2014/03/24

    Ez most nagyon jól esett – így 42 évesen. :-)

  2. Gábor on 2014/03/25

    Ez mind teljesen igaz, de

    - a lenti ábra nem infografika,

    - szerepel rajta tizenegy név, aki 35 fölött dobott nagyot. És ebből levonod, hogy "a sikeres startupok és megasikeres vállalkozások többségét 35+ korban járó, tapasztalt emberek alapították"??

    • startupper Author on 2014/03/25

      Gábor, 
      Mostanában több jó cikk is megjelent a témában. Pl. http://www.newrepublic.com/article/117088/silicons-valleys-brutal-ageism

      Illetve, hogy ez egy infografika-e, hát lehet, hogy nem de nem ez a lényeg. Bocs.

      • Gábor on 2014/03/26

        Köszönöm, tényleg jó a hivatkozott cikk!

        Még egyszer: a probléma felvetésével és a megállapításaiddal is teljesen egyetértek. Csak jeleztem, hogy a poszt alján az idővonalas kép pont nem demonstrál semmit, mint ahogy írod.

        Az infografikás fogalomzavart sem kötekedésből hoztam fel, és neked sincs okod megsértődni. Valóban nem ez a lényeg, ha arra célzol, hogy vannak sokkal lényegesebb dolgok. Én meg komolyan vettem a "have something to say" felhívást. Bocs :)

        • Kőszegi Bálint on 2016/09/24

          Attól, hogy ez nem egy reprezentatív felmérés, nem szignifikánsan, de valahogyna azért mégis "demonstrálja" (pontosabban: illusztrálja), hogy nem kell beszarni 30-40-50 évesen sem. Ez nem szertorna, vagy pornó karrier. 

          Viszont arra kíáncsi lennék, hogy milyen lenne  az a data, ami demonstrálná a cikk mondanivalóját,ami számomr anem más, mint hogy a startup sikeressége kortalan, annak ellenére hogy főleg fiatalok nyomják: korreláció van, kauzalitás nincs. Ha ezt sikerülne demonstrálni is, abból jó kis kontentet lehetne faragni.

  3. dr Riss Éva on 2014/03/31

    Teljesen egyetértek veled Péter. Függetlenül attól, hogy mi az az infografika, szerintem jól alátámasztja az alsó grafikon a cikk mondanivalóját.

  4. Feri a bolsevik on 2014/09/13

    A lenti ábra természetesen infografika. ugyanis egy információt hordozó rajz, vagyis infografika.

Have something to say?


+ hat = 9