Kiből lesz a startup szuperhős?

Az egyik legkritikusabb kérdés, hogy kiből is lehet jó startup vezető? Ki az, aki képes felkarolni egy ötletet, és a különböző életciklusokon keresztül eljuttatni azt a sikert jelentő exitig? 

Azt már az elején elárulhatom, hogy ezeknek a nagy kérdéseknek csak a felszínét sikerült megkarcolnunk a Startup Leadership & Management közösség legutóbbi meetupján. És hogy mégis miért érte meg? Mondjuk azért, hogy ilyen és ehhez hasonló visszajelzéseket olvashassunk másnap:

A tegnapi együttgondolkodás legnagyobb ajándéka az volt számomra, hogy ismét olyan lelkes emberekkel találkozhattam, mint amilyennek én is tartom magamat. Feltöltődhettem pozitív szemlélettel, és magával ragadott a csoportdinamika. Még mindig érzem, ahogyan ez a plusz energia tol előre, amit a találkozótól kaptam.

Ráadásul könnyen láthatjuk, hogy a startup vezető alkalmassága miért foglalkoztatják olyan gyakran mind az ötletgazdákat mind a befektetőket. Ha az a célod, hogy mostani karrieredet hátrahagyva startupot építs, érdemes ezerszer is átgondolni, mielőtt kilépsz a biztonságos megélhetést jelentő hagyományos munkahely korlátai közül a teljes szabadság érzésével kecsegtető startupper létbe. De vajon honnan tudod, hogy majd alkalmas leszel egy sikeres céget felépíteni? És a befektetőd hogyan szerezhet bizonyosságot, hogy Te vagy az, aki a rendelkezésedre bocsátott pénzzel felelősségteljesen tudsz gazdálkodni, és sokszorosan megtérül majd a bizalma?

Olyan kérdés ez, amit még senki nem válaszolt meg ezelőtt, így erre megmozdult a startup ökoszisztéma minden szeglete. Kis híján két tucatnyi ember tartotta izgalmasnak gondolkodni azon, hogy "Kiből lehet startup superhero?" Résztvett több befektető, tanácsadó, startupper, kezdő és tapasztalt, sőt csatlakozott hozzánk egy magyar és egy norvég kutató pszichológus, akik egy nemzetközi kutatásban pont azt vizsgálják, hogy milyen személyiségbeli mintázatai vannak a startup vállalkozóknak.

 

(Ha szeretnél saját válaszaiddal hozzájárulni a kutatáshoz, kérünk töltsd ki az alábbi kérdőívet, mey nagyjából 40-50 percet vesz igénybe. )

A résztvevők meglehetősen váratlan szituációba csöppentek, hiszen a megszokott előadások helyett egy nagycsoportos workshopon találták magukat. Az elején minden oldalról megfogtuk ezt a nagy témát, és részletkérdéseire bontottuk, majd kisebb csoportokban veséztük ki ezeket a darabokat. Így sikerült elérnünk, hogy mindenki mindenkivel együtt doglozhatott és minden, számára fontos kérdésbe belekóstolhatott.

Olyan témák kerültek elő, minthogy: Van-e olyan, hogy startupper személyiség? Kockázatvállaló vagy megfontolt? Makacs vagy rugalmas? Szakértő-e? Ha igen, minek a szakértője? Hogyan teremti meg az egyensúlyt a munkája és a magánélete között? Hogy küzd meg a stresszel és a kiégéssel? Csapatjátékos, vagy Magányos farkas?

A résztvevők szabadon választhattak maguknak olyan témát, amit a legizgalmasabbnak tartottak, sőt, a módszer megengedte azt is, hogy átüljenek bárhová, mert a célunk az volt, hogy a résztvevők motiváltak és kíváncsiak maradjanak. Ez aztán egy egyedi hangulatot adott az együtt dolgozásnak, ahogy az egyik résztvevő fogalmazott:

Nekem személy szerint nagyon váratlan szituáció volt, hogy feltehettem egy kérdést, és ezt le kellett vezényelni 7 emberrel közösen. Nem kicsit fejlesztette a csapatban való gondolkodást, a kommunikációt, az érvelést, és úgy magát az improvizálást is. Szóval meglepett ez a  nagy szabadság, és a semmiből jött felelősség. Szerintem jól sikerült kezelnem.

Egy startup sikerét a vezető személyén kívül még befolyásolja ezer és egy tényező, például a gazdasági közeg, piaci trendek, csapattagok, időzítés. Ráadásul a vállalkozói és vezetői lét erős jellemformáló hatással bír, így lehet hogy valaki elsőre még nem, de második vagy harmadik nekifutásra már sikerrel helytáll ezekben a szerepkörökben. Ennek ellenére azért sikerült néhány jó fogást találnunk a vezető alkalmasságának vizsgálatában, ami számodra is támpontot jelenthet a megfelelő időben.

Bár ennek az aktív közös munkának a hangulata nem adható vissza írásban -ehhez ott kell lenni! – de álljon itt némi gondolatébresztő összefoglaló a legmarkánsabb kérdésekről.

Az első kérdés, amivel komolyabban foglalkoztunk, hogy vajon ha startupot akarsz építeni és vezetni, kell-e hogy szakértője legyél az adott területnek? Ökölszabályként azt mindenképpen elmondhatjuk, hogy ha magányos farkasként mindent Te szeretnél megoldani, akkor inkább gondold újra, hogy tényleg nagy növekedésre képes, technológiaintenzív, rizikós startupot akarsz-e felépíteni. Aki pedig hajlik a csapatmunkára és a startupépítésre, annak elég ha valamihez – de nem mindenhez – ért. Vagy legyél erős vezető, aki maga köré tudja gyűjteni és motiválni tudja a megfelelő embereket. Vagy legyél a szakmád mestere aki képes világszínvonalú új termékkel előállni. Ha valamilyen tudás, képesség hiányzik is belőled, azt egy jól összeállított csapat pótolni tudja majd. 

És már elő is jött a következő kérdés: Hogyan tudsz társakat bevonni a legelején, amikor még csak ötlet van, pénz szinte semmi? Ötletgazdaként az első küldetésed, hogy a leendő csapattagoknak is sikeresen eladd a víziódat. Erre jó ha felkészülsz, és megismered, elsajátítod mások meggyőzésének művészetét. Ötletgazdaként is, vezetőként pedig méginkább szükséged lesz erre. Ha jó munkát végzel, lesz néhány kiváló embered akikkel megkezdhetitek az építkezést. Persze az is előfordulhat, hogy minden igyekezeted ellenére tízből tíz ember nemet mond az ötletedre. Ilyenkor érdemes megfontolni és őszintén szembenézni azzal a lehetőséggel, hogy az ötlet megérett az elengedésre. 

De mi most maradjunk az élet napos oldalán, és tegyük fel hogy az ötlet jó, és már van is csapat. Számolj azzal már az elején, hogy az emberfüggő, hogy ki meddig marad melletted, meddig tud melletted maradni az építkezésben. Ezt befolyásolhatja személyes élethelyzet változása, illetve a szakmai összhang megléte vagy hiánya is. Az egyik leghasznosabb dolog amit az elején tehettek, hogy jó alaposan körüljárjátok a céljaitokat, és olyan közös jövőképet alkottok, amely minden csapattagot a lehető legjobb teljesítményre és lojalitásra ösztönzi.

És akkor már adja is magát a következő kérdés: Tényleg 24 órát kell dolgozni a sikerért? Fel kell áldozni a magánéletet a cégépítés oltárán? Ez egy annyira személyes és szerteágazó téma, hogy nehéz volt általános érvényű tanulságokat levonnunk. Ami biztos, hogy már az elköteleződés előtt érdemes rendbe rakni a személyes ökológiádat. Ebbe bele tartozik hogy vajon a családod, környezeted támogatja-e az új elképzeléseidet? Ha még talán nem, akkor hogyan juthattok közös nevezőre? Nyugodt lélekkel csak akkor tudod majd igazán elkötelezni magad a startupod mellett, ha ezeket az alapokat rendbe rakod. Ilyen ökológiai kérdés még az időbeosztásod. Van aki fix idősávban szeret dolgozni, van aki összevissza, így aztán Te is olyan napirendet tudsz kialakítani ami leginkább passzol a preferenciáidhoz. Arra azért figyelj, hogy rendszeresen iktass be pihenőidőd, és tanulj meg kikapcsolni, regenerálódni. A számodra legmegfelelőbb eszközök megtalálásához érdemes többmindent kipróbálni. Egyesek a napi korsó sörben oldják fel a felgyülemlett feszültségeket, míg mások sportban, táncban, meditációban, kirándulásban találják meg a folyamatos teljesítéshez szükséges energiát és lelki békét. Te is találd meg a számodra legmegfelelőbbet.

Örökzöld kérdés, hogy egy startup vezető rugalmas legyen-e vagy makacs? És melyiket meddig? Az elején talán érdemes  önkritikusak lenned, mielőtt még elhatároznád, hogy milyen ötlet mellett teszed le a voksod. Amit fel akarsz építeni, az megfelel a céljainknak, érdekel annyira, hogy hajlandó vagy akár a következő évtizedet a felépítésével tölteni? Amikor koncepcióépítésre, termékfejlesztésre kerül sor, az ügyfeleid kimondott vagy kimondatlan igényeit mindenképpen ismerd meg. Nem az a fontos, hogy a termék pontosan úgy nézzen ki ahogy Te elképzelted, hanem az, hogy a felhasználóid értéket találjanak benne. Ilyen szempontból hasznos a rugalmasság. Néha pedig akkor is le kell ráznod magadról az elutasító kritikát, amikor az már századszor is megtalál. Hiszen lehet, hogy százegyedikre sikerül meggyőzni a befektetőt, eladni a terméket az első ügyfélnek.

Ennél a kérdésnél szóba került az intuíció. Az a megfoghatatlan "érzék", belső hang, amire hallgatva képesek lehetünk valami mellett kitartani vagy elvetni valamit. Az egyik befektető résztvevő példája pont ezt a kérdést feszegette. Egy ismerőse újra és újra kitartott a döntése mellett, hogy nem adja el a cégét, bár nem tudta miért, végül jónak bizonyult az intuíciója, mert sokkal több pénzért tudta eladni a cégét, mintha nem bízott volna ebben az érzésben. Ez felveti a kérdést a startupperek személyiségével kapcsolatban: Lehet, hogy egy sikeres startupper sokkal könnyebben felismeri a "kis hangot", és jobban bízik benne, mint mások? Ez makacsság, vagy kitartás?

Ami itt segít, az a tapasztalat. Ha már átélted a startup építés folyamatát, másodjára könnyebben észreveszed hogy mikor hogyan érdemes kezelni a feléd érkező ingereket. Szerencsés helyzetben vannak azok, akiknek sok ötletük van. Ők könnyedén kiválaszthatnak egyet, amivel végigvihetik a folyamatot. És ha el is buknak, nyugtathatja őket a gondolat, hogy bőven van még ötlet a polcon, és legközelebb már jobban megy. Akinek csak egy ötlete van, és azt dédelgeti már akár évek óta, néha fél, hogy mi lesz, ha belevág, és elbukik, és akkor ott vége a világnak. Könnyen ki lehet kerülni ezt a csapdát, ha rászánsz egy kis időt új ötletek kitalálására, vagy a Nagy Ötletből csippentesz le egy apró szeletet és azon kezded a startup építési kísérleteket. 

Bármelyik is legyen, természetesen mindben van némi kockázat. Ez a szakma már csak ilyen, jó ha a kockázatvállalási skála felső néhány százalékába tartozunk. És ez nem azt jelenti, hogy gondolkodás nélkül nekirohanunk minden falnak. A sikeres startup vezető jó hegymászó módjára higgadtan, tudatosan készül minden egyes kockázat meghódítására, amikor ahhoz rendelkezésre áll minden szükséges erőforrása és amikor eljött annak az ideje. 

A legelején, amikor elhatározod hogy startupper leszel, akkor kell a legnagyobb rizikót bevállalnod. Akiben nincs egy kis vakmerőség, sokszor nem is teszi meg ezt a lépést és így soha nem éli át, hogy milyen az amikor saját vállalkozást épít. A kockázatvállalási és kezelési szokásaid pedig majd változnak, kifonomultabbá válnak, ahogy a csapatod és az üzleted is egyre inkább növekszik. Minél pontosabban meghatározod hogy mit jelent számodra és a startupod számára a siker, annál könnyebben el tudod majd dönteni, hogy melyik csatát érdemes bevállalni és melyiket későbbre halasztani. És ha emellett még van egy olyan életviteled, ami kiegyensúlyozza a folyamatos pengeélen táncolásból adódó feszültségeket, nyert ügyed van. A mögötted álló csapatod, mentoraid és családod pedig majd segítenek észrevenni azokat a vakfoltokat, amelyeket egyedül nem vennél észre.

Kiből lesz hát a startup szuperhős? Általános érvényű receptet még nem találtunk. Azért néhány támpont már akad:

  • Akarj egy egyre növekvő csapatban dolgozni.
  • Köteleződj el az ötlet mellett legalább addig, amíg ki nem derül róla, hogy neked belefér-e a kockázatvállalási “kedvedbe” és amíg nincsenek racionális érveid amellett, hogy eldobd-e vagy nem.
  • Alakítsd a mindennapjaid úgy, hogy a vállalkozásod építése összhangban legyen az életed többi részével. Ha te “rámész”, ki fogja tovább építeni? Ha a családod rámegy, nemcsak egy vállalkozást buktál, hanem egy családot is.
  • Legyen meg benned a képesség hogy megfelelő csapattársakat találj, és kialakíts velük egy közös jövőképet. Gondolkodj erről elég rugalmasan ahhoz, hogy tudj elengedni dolgokat azért, hogy a helyére léphessen a csapattagok igénye, de tudd, hogy miből nem adsz alább.
  • Dolgozz sokat a startupon és ehhez alakíts ki egy olyan életvitelt ami folyamatosan feltölt energiával. A “sok” természetesen nem azt jelenti, hogy korlátlanul öntsd bele minden perced, hanem hogy tudd, mik azok a feladatok, amik a legnagyobb eredményt hozzák. 
  • Vállalj okosan kockázatokat, és ha már bevállaltad a rizikót, csináld is meg amiért vállaltad.

A jó hír, hogy a kritikus pontok nagy rész tanulható, változtatható. Legkönnyebben az, hogy hogyan éled az életed, hogyan támogatod startup vezetői karriered. Az első lépés tehát saját magad felépítése, újraépítése, egy napirend – attitűd, szokásrend felépítése. Erről szól majd az április 26-i Zentrepreneur workshop, amire akár már most is feliratkozhatsz itt.

No comments yet.

Have something to say?


× 7 = hét