Interjú: Snoop

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Egy vállalti dokumentum kereső szervert fejlesztünk. Legfőbb célunk a helyi hálózatokon felhalmozódó strukturáltalan formában tárolt szöveges és egyéb média tartalom egyszerűen és gyorsan kereshetővé tétele. Észrevettük, hogy rengeteg időt és energiát emészt fel a dokumentumok, képek, hanganyagok, videók, cad tervek rendszerezése akár almappákban tárolva, akár egy dokumentum adatbázisba való rögzítése, iktatása. A megoldást a szabad szavas keresésben látjuk. ( gondoljunk a google-re ). Ilyenkor elegendő egyszerűen lementeni a megírt vagy emailben kapott szerződést a hálózatra és utána bármikor egy kifejezés keresőbe való begépelésével egy pillanat alatt megtalálhatjuk. Így megspórolható a tartalom rendszerezésére, megtalálására fordított idő.

A projekt landing oldala a snoop.glueball.hu címen érhető el.

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Füzeséri Károly szoftver mérnökként dolgozik. Tapasztalatait távközlési és banki területen szerezte.
Sokáig a magyar távközlési szektor piacvezető hálózat management rendszerén dolgozott. Később CRM és ERP rendszerek fejlesztésével foglalkozott szintén távközlési szolgáltatók számára. Az utóbbi években a világ egyik legnagyobb pénzintézeténél fejlesztett üzleti elemző szoftvereket. Emellett 3 éve vállalkozóként is több mindenben kipróbálta magát.

Fekete Zsolt jelenleg projektmanager egy pénzintézetben. Pályáját villamosmérnökként kezdte, értékpapírokat kezelő szoftvereket készített többek között az újjáalakult Budapesti Értéktőzsde első kereskedési rendszerét is. Tíz évet töltött a pénz és tőkepiacokon brókerként, sales managerként, elemzőként és egy kisebb brókercég igazgatójaként. Az elmúlt években pénzintézeti IT fejlesztéseken dolgozott üzleti szakértőként és projekt managerként, közben 2 évig sales támogatóként és coachként egy biztosítótársaság értékesítési hálózatában is.

Orgován Katalin jelenleg egy nyomda és irodaszer-kereskedő cég vezérigazgatójaként dolgozik. Pályáját nyomdamérnökként kezdte, éveket töltött értékesítési és marketing területen. Az elmúlt évtizedben először egy kisebb nyomdában volt cégvezető, majd egy kiadóvállalatnál előszőr kiadványokért, fejlesztésekért és innovációért felelős vezető, majd hét évig igazgató volt. Marketing, MBA és Változás és innováció management témakörben szerzett diplomát.

Ravasz Balázs művész családban nőtt fel így nagyon korán élete részévé vált a festészet és a nyomdai termékek szeretete. Fiatalabb korában a számítógépes grafika rohamos fejlődésével, pedig az ecsetről a digitális grafika adta szabadság lehetőségére váltott. Az elmúlt 24 évben olyan márkákon dolgozott, mint a Mozart Souvenir, Fejedelmi Rákóczi Pálinka Udvarház, Navigator Informatika Zrt, Meggle, Magyar Rádió Zrt. Pan Generum és több nemzetközi külföldi cég szerepel portfoliómban.

2009-ben egy általam tervezett Pálinka Brand Magyar Termék Nagydíjat kapott.

Nem csak grafikával, webdesignal, UI-, UX designnal foglalkozom, hanem webfejlesztéssel is.

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Ma már teljesen természetes, hogy a pillanatnyilag feleslegesnek vélt fogyasztási cikkeinket szelektíven gyűjtjük és újrahasznosítjuk. Akkor miért nem tesszük meg ezt adatainkkal is?

A különböző dokumentumainkban komoly értékeket őrzünk. De amikor szükségünk van rá – és én is így jártam – akkor jövünk rá, hogy nem tudjuk őket – csak úgy – előrántani. Ki emlékszik már, hogy mikor hova mentette, vagy mások hova mentették, mit írtak hozzá…  És itt jött az ötlet – nem emlékezni és keresgélni kell! Egy olyan eszközre van szükség, amely képes az alattunk tárolt sokszor óriási értékű és mennyiségű adatvagyonból tematikusan kibogarászni az információkat.

A piacon jelenleg élérhető megoldások fejlesztői pedig nagyon más sablonok mentén gondolkodnak mint amire itt szükség van. Ezt úgy kell érteni, hogy aki pl. számlázó programot fejleszt kis cégek számára az nem mozog otthonosan a robosztus, nagy mennyiségű adat kezelésére képes szerveralkalmazások világában, így az általuk szállított megoldások sem bizonyulnak ezen a területen piacképesnek. Gondoljunk csak bele abba, hogy mondjuk a Windows 8 desktop rendszer keresőjével egy laptopon próbálnánk meg a munkahelyünk hálózatán tárolt, manapság akár több tera bájtnyi tartalmat kezelni. Ha esteleg még lehetséges is, biztosan nem lenne hatékony… Ide bizony komoly bigdata szerver megoldásra van szükség.

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Mindenképpen világpiacban gondolkodunk. A szoftverünk használata nem helyhez kötött. Bármelyik cég rendszergazdája fel fogja tudni telepíteni és használni. A support kérdése már egy kicsit bonyolultabb. Első körben angol nyelven kommunikálni tudó ügyfeleinket fogjuk tudni kiszolgálni. A többi attól függ, hogy milyen további nyelvterületeken terjed el a szoftver. Ennek függvényében tudunk dönteni arról, hogy szükséges-e keresni pl. Kínaiul beszélő munkatársat.

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Minden üzlet közösségi. Jó eredmény akkor születik, ha az ahhoz szükséges többféle tudás, eltérő gondolatmenetek és szemléletek találkoznak. Így van ez egy startup esetén is. Arról nem is szólva, hogy ma mér egyszerűen lehetetlen párhuzamosan sokféle dologgal úgy foglalkozni, hogy mindegyikben topon vagy. Ha professzionális megoldásokat akarsz, akkor abban a résben kell elmerülnöd, amelyikre éppen szükség van a végtermékben.

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Mind a kettővel kell. A fogyasztók – felhasználók nem mérnöki szempontok szerint gondolkodnak, hanem egy felmerült probléma megoldása izgatja őket, vagy kényelmetlen helyzeteket, időigényes és fárasztó folyamatokat szeretnének elkerülni. Erre kell figyelnünk, de természetesen a saját gondolatinkból indulunk ki. Professzionális szoftverterméket csak akkor tudunk létrehozni, ha a műszaki szempontokat a piac által támasztott igények mentén tudjuk érvényesíteni. Sok visszajelzést próbálunk gyűjteni, hogy ezek beépüljenek a mi szemléletünkbe, de szeretnénk megtartani a saját kezdeményezésünket és lendületünket.

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Hogyan jussunk el a lehető legszélesebb felhasználói réteghez. Továbbá az időhiány, folyamatosan dolgozunk azon, hogy a 24 órából 48-at csináljunk, de egyenlőre ez még lehetetlennek tűnik. J

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Azt mondanám sokkal inkább profilban és termék portfólióban érdemes gondolkodni, mint termékben, vagy ötletben. A mi cégünket például a keresőkkel és a BigData világával fogják azonosítani a felhasználók. Ha valamelyik termékünk sikeres és sok felhasználóra tesz szert akkor mindenképpen szükséges feltérképeznünk, hogy milyen egyéb problémái vannak az ügyfeleinknek ami a profilunkba bele illik és ezekere is megoldást kínálni nekik.

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

A legfontosabb szerintem, hogy fel kell tudni ismerni és minél pontosabban megfogalmazni a fogyasztói problémákat (pl. Egyre több az adat, egyre több erőforrást igényel rendszerezni, megtalálni). Érdemes elemezni, hogy a probléma tényleg releváns mértékű erőforrást emészt fel vagy sem. ( pl.  ha azt látjuk, hogy egy 30 fős mérnöki irodában 3-4 titkárnő csak azzal foglalkozik, hogy a szerződéseket, számlákat rendszerezi. )

Ha meggyőződtünk arról, hogy a probléma létezik akkor találjunk ki rá különböző megoldásokat és ezeket mérlegeljük, ismerjük meg a konkurenciát, vizsgájuk meg, hogy a termékeik miért vagy miért nem lettek sikeresek.

A piacra jutás? Az már kemény üzlet. Professzionális megjelenés, arculat, marketing, támogatók, pénz. És hogy ezekhez hozzájuss, nagyon jó ötletek kellenek!

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Inkább csak azt javasolnám, hogy bízzanak a magukban és ne féljenek hülyeséget mondani vagy kérdezni. Senki sem úgy születik, hogy mindenhez ért. Egy startup esetében pedig valami teljesen újat kell felépíteni. Erre nincs igazán recept. Rengeteg munkával és kitartással viszont minden felmerülő problémára meg lehet találni az megoldást. Tehát a lényeg, hogy minden egyes kifogást ami eszedbe jut, hogy miért ne csinálj valamit tekintsd megoldandó problémának és kezdj el rá megoldást keresni. Hidd el előbb-utóbb találni fogsz.

Úgy gondolom egy dolog van mindenben ami minden sikerhez vezet:  HIT.

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

Először szerteágazó figyelem, abban a szakmában, amiben dolgozol. Kinek mire van szüksége és azt hogyan kapja meg, illetve megkapja-e.

Ötlet csírák gyűjtögetése. Ha valami eszedbe jut, írd fel. Lehet, hogy holnapra elfelejtesz egy fontos dolgot.

Legyenek társaid! Egyedül minden nehezebb.

Ne csüggedj! A jó ötletek és felfedezések mellett sokszor elmennek elsőre.

Időzítés. Akkor és azzal lépj ki a piacra, ami akkor és ott kell.

Másrészről: kitartás, szorgalom, rugalmasság, nyitottság, elhivatottság.

http://snoop.glueball.hu/, Füzeséri Károly szoftvermérnök, Fekete Zsolt projektmanager, Orgován Katalin vezérigazgató, Ravasz Balázs grafikus, designer, UI, UX.

No comments yet.

Have something to say?


+ egy = 6