header

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

A Refr.io egy üzleti ajánló alkalmazás, ami a személyes ajánlások folyamatát teszi hatékonyabbá úgy, hogy egy platformra hozza az üzleti kapcsolatokat keresőket, a szolgáltatásaikat kínálókat és az őket összekötő ajánlókat és néhány lépésre egyszerűsíti a felek összekapcsolását bármilyen kapcsolati hálózaton keresztül.

Számos olyan üzleti oldal létezik már (Freelancer.com, Elance-ODesk, stb.) ahol a kereslet és a kínálat találkozhat, a mi hozzáadott értékünk az ajánló személyének bevonása ebbe a folyamatba. Az ajánló személyes hozzájárulása növeli a hitelességet és a bizalmat, ezzel drasztikusan nő az üzleti eredményesség, a hiteles ajánlások pedig növelik az összekötő személy reputációját a saját hálózatában, amely már rövid távon üzleti eredményeket hoz.

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

A csapatban jelenleg négyen dolgozunk, Molnár Attila – Founder, Váradi Zoltán – Co-founder/CTO, Fazekas Csaba – UX/UI designer, Lukács Bence – Marketing.

Attila pszichológus, szabadúszó coach és szervezetfejlesztő, Zoltán 15 évnyi vállalati IT tanácsadás után egy San Francisco-i startup CTO pozíciójából került hozzánk. Csaba jelenleg Belgiumban dolgozik designerként, Bence pedig az HBO GO európai online marketingjéért felelős product managere. Mind a négyen éveket töltöttünk freelancerként a piacon, így a networking fontosságát és buktatóit nagyon jól ismerjük, erre kerestünk megoldás az alkalmazásunkkal.

A munkánkat néhány tanácsadó is segíti, Hűvös Ágnes aki a business oldalról támogat, Vaskó Péter a product developmentben ad hasznos tanácsokat, Matt Jwayad, aki az Apple marketere volt San Franciscoban, ő az amerikai piacra lépésünket segíti.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Az ötlet a saját problémám megoldásából született, azt hiszem megálmodtam J: amikor freelancerként elkezdtem építeni az ügyfélkörömet, nagyon sok időt és energiát áldoztam arra, hogy látható legyek a saját kapcsolataim számára, hogy ha egyszer olyan helyzetbe kerülnek, amikor valaki coachot keres az ő ismerősi körükben, akkor rám emlékezzenek. Így működik a networking. Ez a fajta self-promotion elég idő és költség igényes stratégia és én valami egyszerűbbet és gyorsabbat akartam.

Felmerült bennem a kérdés, hogy hogyan lehetnék egyszerűbben látható azok számára, akik már ismernek és hogyan tehetném számukra egyszerűvé, hogy emlékezzenek rám és hogy ajánlhassanak. Összesen 82 mélyinterjút készítettem a témában, hogy körbejárjam ezt a problémát és 3 fő problémát találtam:

-        Nem tudom, hogy kik lehetnek a potenciális ajánlóim, mert nem tudom, hogy kik vannak kapcsolatban olyanokkal, akik az én szolgáltatásaimat keresik. Erre jelenleg az a megoldás, hogy mindenkit megpróbálok megszólítani és „sörétessel lövök“, ami idő és erőforrás igényes.

-        Az ajánlók még ha szívesen is ajánlanak engem, nem tudják, hogy ki keresi az én szolgáltatásaimat az ő hálózatukban. Az ajánlások üzleti kapcsolatokat erősítő értéke mindenki számára ismert, ezért szívesen ajánlanak, ha tudják kinek, és ha ez nem kerül sok erőfeszítésbe.

-        A keresők szívesen kérnek ajánlásokat, mert az ajánlóval való bizalmi kapcsolat „biztosíték“ számukra a megbízhatóságra, azonban a számtalan kapcsolatuk közül nem tudják, hogy ki ismer olyan megbízható szakembert, akit ők keresnek, ezért ők is „sörétessel lőnek“. (Az is kiderült az interjúkból, hogy még a Facebook csoportokba felrakott „ki ismer egy jó…“ keresések eredményei közül is azokat választják jellemzően, aki egy ismerőstől érkezett.)

 

A Refr ezt a három problémát oldja meg:

A kínálók profilját (én coach vagyok) összeveti a második körös hálózatukban lévő keresésekkel (a barátom barátja coachot keres) és erről a potenciális kapcsolatról értesíti az ajánlót (a barátomat).

 

-        Így a keresések biztosan azt az ajánlót találják meg akik megbízhatóak, és akik rendelkeznek az általuk keresett kapcsolattal, a kínálók pont akkor lesznek az ajánló „előtt“ amikor őket keresik, az ajánlóknak pedig 2 gombnyomásba kerül összehozni ezt a kapcsolatot.

-        Mindegyik fél lehet mindegyik szerepben, hiszen mindenki ajánl valamilyen szolgáltatást, időnként mindenki keres kapcsolatokat és mindenki ismer valakit, így ajánló is bárki lehet ebben a hálózatban.

-        A minőségi ajánlások egy „influence score“-t adnak az ajánlók profiljához, ami láthatóvá válik a profiljukon, így látható, hogy kik azok a super-connectorok, akik megbízható ajánlásokat adnak egy adott iparágban. A későbbiekben ez az információ értékes lehet az adott iparágba újonnan belépőknek, vagy az adott iparágban kevés kapcsolattal rendelkező keresőknek.

 

Miért Titeket válasszak? Mitől több/más az alkalmazásotok?

A csapat freelancerekből áll, akik évekig éltek a networkingből, így ismerjük a probléma minden oldalát. Attila szociálpszichológusi háttere olyan megértést ad a csoportos dinamikák területén, ami egyedivé teszi mind a csapatot, mind pedig az alkalmazást.

Az alkalmazásunk alapos és mély probléma kutatásra épül, így valódi megoldást tudunk adni valódi problémára.

Számos alkalmazás született már az ajánlások folyamatának egy-egy részére, de ilyen komplex és a folyamat minden elemére kiterjedő megoldás nincs a piacon.

A Refr-ben bármely hálózatok között egyszerűen lehet kapcsolatokat összehozni, így egyszerűvé és könnyen kezelhetővé tesszük az egyébként fragmentált és nagy számú kapcsolati hálót.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Az egyik fontos célpiacunk a világ freelancer közössége, mert gyorsan növekszik, mert az ajánlások a számukra a legértékesebb az alacsony marketing büdzsé miatt, valamint mert nekik van a networkingre a legkevesebb idejük. A freelancer piac a nyugat-európai és az amerikai piacon sokkal érettebb és kiforrottabb, mint itthon, valamint a társadalmi bizalom szintje is magasabb ezekben az országokban, így a célpiacunk Nyugat-Európa és Észak-Amerika.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Szerintem az egyik legnagyobb vezetői kihívás, hogy individuális zseniket tudj leültetni egy asztalhoz és egy közös cél köré egy közösséget kovácsolj belőlük.

Nekünk fontos volt, hogy a saját szakterületükön „zsenik“ legyenek a csapattagok és mindenki azzal foglalkozzon, amiben a legjobb. A startupok bukásának egyik legjellemzőbb oka a csapaton belüli konfliktusok és a management rosszul működése. A csapattagok jól ismerik egymást, már túl vagyunk számos konfliktuson, valamint a szervezetfejlesztői tapasztalat sokat segít abban, hogy ezeket megelőzzük.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

A felhasználónak építünk, a felhasználó vásárolja a terméket, alapvetően ő a fókusz. Természetesen van elképzelésünk, hogy mit szeretnénk, de a „hogyan“ kérdésben a felhasználók igénye rendkívül fontos.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Magyarországról validálni az Amerikai és nyugat európai piacon nem egyszerű feladat. Ebben viszont szigorúak vagyunk magunkkal, mert az alkalmazásunk működése alapvetően a bizalomra épül, aminek kultúrális beágyazottsága is van, így az, ahogy magyarországon használják az alkalmazásunkat, más lesz, mint ahogy más kultúrákban. Matt ezért fontos erőforrás a csapatban, ismeri az amerikai piacot és ő maga is nagy networker.

 

Mire lenne szükségetek leginkább, pénz, ember, marketing?

Most az early adoptereket keressük, ők validálják számunkra a terméket, ehhez pedig marketingre van szükségünk. Tőkét akkor fogunk bevonni, amikor már bizonyított a termék ebben a korai fázisban és van mire tőkét bevonni.

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?
Több ötletünk is van a csapatban, ami izgalmas lehetőségekkel kecsegtet, de a szórt figyelem nem tesz jót egyiknek sem. Ebben a fázisban a startup olyan mint egy újszülött a figyelmed és a fejlődésére fordított energia az ami életben tartja. A Refr van fókuszban.

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Önuralom, fegyelem, kreativitás és kíváncsiság. Az ötlet jön, a kérdés az, hogy tudod-e uralni azt a folyamatot, amin keresztül reális képet tudsz alkotni az ötlet piacképességéről és nem a vízióid és vágyaid hajtanak. A jó terméket a userek viszik a piacra, neked ezt a folyamatot kell kialakítanod.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Bátran és racionálisan. Ez üzlet! Fingó appból is lehet pénzt csinálni, de ha értéket is teremtenél, akkor ezt meg kell találnod, ami fegyelmezett működést kíván.

http://www.refr.io

No comments yet.

Have something to say?


hat × = 12