Interjú: Readooo

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok?

A readooo csapat vagyunk és egy olvasási készséget fejlesztő, online szoftvert készítünk fiatal felnőtteknek, hallgatóknak.

A program segítségével a felhasználó megtanul gyorsabban olvasni és javítja a szövegértését is.

Családi projekt: Anya felel a módszertanért. Mátyás, a bátyám területe a grafika, UX, UI. Engem Annának hívnak: termékfejlesztés és projektmendezsment. Mindenkinek Holló a vezetékneve, ezen kívül viszont eléggé különbözőek vagyunk, így mindenki tud valamit hozzátenni a csapathoz. A családban a többiek is nagyon sokat segítettek, ahol tudtak, nélkülük nem ment volna.

Mellettünk a Creo Group fejleszt, Zsély Anna szövegíró pedig a szövegeket készíti a programba, mindegyikükkel nagyon szeretünk dolgozni. A BME Pszichológia és Ergonómia Tanszékén sokat teszteltünk, amiből Vokó Bea révén diplomamunka is született.

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Inkább startup melletti életnek nevezném. Anya gyakorló pedagógus, emellett hosszú évekig tanulásmódszertannal foglalkozott.

Mátyás az építész cégét vezeti, amiben a tervezés mellett más kreatív területekkel is foglalkoznak, szeretnek kutatni, kísérletezni az építészet és grafika határterületeivel.

Én az elmúlt 5 évben egy barcelonai székhelyű, márkaépítéssel foglalkozó ügynökségnél dolgoztam, főleg multikkal. Most a termékfejlesztéssel és projektmenedzsmenttel foglalkozó cégünket vezetem. 

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Találkoztunk már hasonló programokkal, és sok jó dolog mellett elég sok hiányosságot is tapasztaltunk bennük.

Egy vasárnapi ebéd után ültünk a nappaliban és Anya azt mondta, hogy olyan jó lenne egy program, amit egyszerű használni és sok emberhez eljuttatható, hogy minél többen meg tudják tanulni, mert olvasni mégiscsak nagyon jó dolog, fontos lenne, hogy jobb élményt jelentsen az embereknek. Aztán arról beszélgettünk, hogy végül is megcsinálhatnánk mi magunk, nem tűnt olyan nehéznek, gondoltuk, hogy néhány hónap alatt összedobjuk… ez több, mint két éve volt és egy 8 fős csapat sok-sok munkája kellett hozzá. :-)

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Mindenképp külföldiben, szeretnénk, ha minél több emberhez eljutna ez a lehetőség.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Szerintünk közösségi. Minél több féle hátterű és gondolkodásmódú ember van egy csapatban, annál szélesebb látókörűek lesznek együtt. Anya például pragmatikus és vérbeli pedagógus, nagyon fókuszált abból a szempontból, hogy a program valóban fejlessze a felhasználót. Mátyás nagyon jól tudja egyszerűsíteni és rendszerezni a dolgokat, így sokkal könnyebben emészthető minden a felhasználóknak, emellett nagyon kreatív. Én folyton különböző módszertanokat, modelleket tanulok, ezekkel kísérletezek, és elég kíváncsi is vagyok, érdekel mi van az emberekkel, milyen problémáik vannak, aztán keresem a megoldást, hogyan lehetne ezen segíteni.

Sokat lehet tanulni egymástól, ami rengeteg fejlődési lehetőséget rejt magában egyéni és csapat szinten is.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Mindkettő. Egyrészt megvoltak az elképzeléseink a minőség és a főbb csapásvonalak tekintetében. Másrészt rengeteget beszélgettünk a felhasználókkal, hogy megtudjuk, ők mitől fogják szeretni, mire van szükségük.

Például azért, hogy érdekesebbé tegyük a gyakorlást, Rejtő novellákból válogattunk szavakat a játékokba, így kerültek be olyan szavak, mint “tökmaglöveg” vagy “alpakkagyártásnak”.

A gyakorló szövegek témáit is teszteltük a felhasználók körében, hogy biztosan érdekes legyen, így aztán a gerillakötészettől a jövőkutatáson át az összeesküvés elméletekig elég sok mindenről lehet olvasni.

Persze nem elég megkérdezni, ki is kell próbálni, így rengeteget teszteltünk és ezeknek az eredményét beépítettük a programba. Nekem a szemmozgáskövető programmal való tesztelések voltak a kedvenceim, abból nagyon sokat tanultunk.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

A következő nagy lépés a piacra vezetés. A Béta tesztelés sikeresen lezajlott, több, mint 300 felhasználóval, ami azért volt jó eredmény, mert semmit nem költöttünk marketingre.

Az agilis, lean szemléletű termékfejlesztésbe már belejött a csapat, most igyekszünk az itt tanultakat használni a piaci bevezetés során is, de még keressük a hangunkat az online sales és marketing területén.

 

Mire lenne szükségetek leginkább, pénz, ember, marketing?

Emberre. A readooo nem egy klasszikus startup story, mert mellette több projektünk indult. Van, ami már termék formát is öltött, van, ami még megvalósulási fázisban van. A readooo lassan kinövi magát, saját lábra áll. A csapat néhány tagja természetesen maradni fog ezen a projekten hosszú távon, de az újabb szakaszokban más profilú emberekre is szükség lesz.

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Széles látókör, fókusz, csapatmunka és a felhasználók és a piac ismerete kívül-belül. Bátran merni kell kérdezni, segítséget kérni és meg kell tanulni a kritikát lehetőségnek érezni, nem pedig gyomorgörcsnek.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Keressenek egy jó mentort. Olyat, aki kellő kíváncsisággal fordul a csapat felé és inkább kérdez, mint megmondja a tutit.

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

1.      Csapat, amibe a felhasználók, szakértők, mentorok is bele tartoznak, őket is igazából be kell vonni.

2.      Legyenek hosszú és rövid távú, teljesítményhez kapcsolódó célok, amiken bátran lehet útközben módosítani.

3.      Csinálni kell.

4.      Pénzügyi háttér, mert éhen halás közben minden nehezebb.

5.      Folyamatos tanulás: tapasztaltabbaktól, szakértőktől, könyvekből, hibákból, mindenből.

 readooo_program

No comments yet.

Have something to say?


− 5 = három