Prelife – tudománnyal az életért

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Az alapító dr Bálint Bálint László, kutatóorvos, egy Genomikai labor vezetője Debrecenben. A projekt működtetésében management téren Bálint Ágnes adminisztrátor és Piskolcziné Baracsi Enikő mint pályázati ügyvivő személye volt és maradt megkerülhetetlen. A projekthez csatlakozott még Lukács Péter informatikus, Balogh István business development pozícióban. A projekt három klinikai partnerrel indul: dr Bodnár Béla Debrecenben, dr Kőrösi Tamás Győrben és dr Török Attila Tapolcán biztosítja a mintákat és a szakmai hátteret. A méréseket a prototípus kifejlesztésében szerepet játszó csapat a Debreceni Egyetemen végzi. A projekt mentora üzleti téren dr Vecsenyi János a Közgáz Emeritus professzora.

A Prelife Kft:

A Prelife Kft. alapítása „A régió innovációs potenciáljának fejlesztése innovatív start-up cégek létrehozásával” (ÉAOP-1.1.3-12) elnevezésű pályázaton ÉAOP-1.1.3-12-2012-0065 számú, „A genomika a magzatért” című pályázathoz kötődik, mely pályázaton az alapító támogatást nyert

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

A projekt nem tipikus start-up mert minden résztvevőnek állandó munkahelye van és a résztvevők valamennyien 35 és 65 között vannak- ez nagyban különbözik a start-up eseményeken megszokott húszas éveikben járó törzsgárdától. A részvevők valamennyien szakértői egy-egy területnek, ez a közös tudás állhat össze egy működő vállalattá. Annyiban mégis startup, hogy ismeretlen területen szeretne globális megoldást létrehozni.

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Klinikusokkal beszélgetve merült fel az igény, hogy egy meglévő problémára találjunk egyszerűbb megoldást. Ezt végig gondolva született az első pályázat, abból az első prototípus és most indult el az első klinikai validálás.

Hipotézisünk szerint sokkal több klinikai kérdésre van megoldás, mint amennyit hasznosítanak. A hasznosítás egyik fő akadálya az, hogy a kutatási eszközöket le kell egyszerűsíteni és árukat le kell csökkenteni ahhoz, hogy elterjedjenek. Hipotézisünk szerint a kutatásban megoldott kérdéseket át lehet vinni olyan technológiai platformokra, amelyek a diagnosztikában elterjedtek és olyan formátumra alakíthatók, hogy a diagnosztikában dolgozók is jó eredménnyel tudják használni. Ezen az úton a PrefectTime módszer egy első tesztverziója a munkahipotézisnek és siker esetén továbbiak kifejlesztésébe is belevágnánk. Minden esetben a klinikusok kérdéseire keresnénk olyan módszereket, amelyekkel a kérdések megválaszolhatók, mégpedig a legtöbb magánklinika által megfizethető áron.

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Terveink szerint a prototípus fejlesztést és a klinikai tesztelést itthon végeznénk és amilyen gyorsan lehet nemzetközi piacra lépnénk, döntően az EU-n belül. Ehhez még az üzleti modell finomítása hátra van.

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Nehéz kérdés, sok kitartó ember kell és sok türelem kell hozzá. Szerintem minden megtanulható de közösség nélkül nincs siker.

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Már a probléma felvetés is a végfelhasználótól érkezett, folyamatosan igyekszünk a végfelhasználó igényei szerint haladni.

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Két nagy kihívásunk van most: hogyan lehet a csapatot bővíteni, elkötelezett embereket bevonni viszonylag kevés munkára de nagy szakértelmet igénylő munkára. Ez lehet befektetésen keresztül és utána bérként meg lehet fizetni a tudást, de lehet más szervezt fejlesztési és co-ownership mechanizmuson keresztül is. Ez nagyon komoly kihívás és részben ehhez kapcsolódik a következő is: olyan business modellt kell kialakítanunk ahol lehető leghamarabb bevételt lehet generálni. Ez nem triviális a Medical Device területen ahol számos jogi és engedélyezési kérdéssel is meg kell birkozni.

Mire lenne szükségetek leginkább, pénz, ember, marketing?

Leginkább emberre és egy olyan stratégiára amivel sok szakembert be lehet vonni.

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Fejben már kész a második termékünk és készül a harmadik is. Ahhoz, hogy beszéljünk róla az elsőből kellene látni már árbevételt.

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

A mi esetünk szerencsés mert az első lökést egy sikeres ötletpályázat adta. Az ötletpályázat és a start-up versenyek azért jók mert az ember végig gondolja, hogy mi kell a megvalósításhoz és elvégez egy kezdeti ötlet validálást. Szerintem itt hiányzik egy finanszírozási lépés: ötlet pályázat ahol egy minimális pl 1,5 millió Ft-os tesztelési költségvetést lehetne nyerni nagyon kevés van, pedig ezek segítenének sokaknak az elindulásban. Igy marad a saját megtakarítás, család és ismerősök (a 3F) ami nem ideális tanulópénz.

A piacra lepéshez már szakértők kellenek, több területről- őket vagy tulajdonostársként vagy kemény pénzen lehet megszerezni.

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Szeretném tudni, hogy fiatal vagyok (ok 45 leszek az idén) de én sokat kaptam az iGEN Debrecen képzéstől, hasonló vállalkozás fejlesztő tanfolyamok abban segítenek, hogy ne akkor rontsuk el mindent amikor már a legjobb ötletünknél tartunk hanem lehetőleg már előtte fizessük meg a tanulópénzt.

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

  1. bevétel
  2. vásárlók
  3. odafigyelés
  4. pontosság
  5. alázat

 

Alapító: dr Bálint Bálint László

http://www.prelifemed.com/

balintblaszlo@prelifemed.com

(Címlapfotó kredit: Leo Veksler)

No comments yet.

Have something to say?


× 3 = három