NEW AGE – Mégis mi történt? Forbes vs. startup közösség?

Az alábbi cikk az Insiderblogban megjelent anyag másodközélese (Animációmentes verzióban) . Azért tartottuk fontosnak a leközlését, mert jelenleg nincs a hazai startup világnak egy olyan adatbázisa, információs központja, amelyből pontos adatokat nyerhetnénk az ökoszisztéma valódi méretéről, igazi tehetségeiről.
2015-ben indítottam a 
NEW AGE sorozatomat, mert úgy gondoltam, hogy akkor elindult valami a hazai startup világban, ami új korszakot nyitott! Közben hallgattam (dolgoztam?). Most viszont több piaci szereplővel beszélve úgy tűnik, hogy valakik befolyásolni akarják a hazai startup világ történéseit! És talán vissza akarják fordítani annak haladását. Állj, ezt nem akarjuk! De mi is van a dolog mögött? – Olvassunk csak bele a Forbes legutóbbi  felmérésébe… és gondolkozzunk el közösen a felmérés hátterén.

BACKROUND – PRE

Bevezetésképpen annyit még, hogy 2008 óta foglalkozom a startup világgal, mint azok is, akikkel az elmúlt napokban beszélgettem. Évi több tucanyi céggel (= startup) dolgozunk, rengeteg startup eseményt gründolunk, plusz ilyen blogokban is véleményt formálunk (nem újságírók vagyunk)! Szóval az általam ismert meghatározó szereplők közül sokan “megütődtek” a Forbes 2 napja (jún.7-én) megjelent “objektívnek” beállított felmérésén. De miért is?

 

KILÓG VALAMI? 

Az üzleti médium 107  startupot kérdezett meg (ITT), de ezentúl semmit nem tudunk. Sajna. Csak annyit, hogy névtelenül kik és milyen státuszban töltötték ki a kérdőívet. Az nem derül ki és nem is hallottunk volna arról, hogy a szélesebb startup szakmát vagy közösséget megkérdezték volna, hogy kit javasolnak a kérdőív kitöltésére. Sőt a kérdőív nem volt kitéve sehol publikusan, hogy bárki véleményt formálhasson vagy szabadon csatlakozhasson. Ez így jelentős kérdéseket vet fel a felmérés “reprezentativitását” illetően.
 

SZIMPÁTIA VAGY MI EZ? 

A belső szakmai felháborodást az okozta, hogy immár egy éve számos fórumon észrevettük, hogy a Forbes csak bizonyos startup eseményekről ír, csak bizonyos startupokat hype-ol és meghatározó startup piaci szereplőket kihagy, mellőz és eseményeiről nem számol be… Érteni nem értjük miért, hiszen amúgy nagyon szimpatikus és körültekintő újságírók írják, nyitott emberek, akik hiper támogatók a startupok iránt. Intelligens és világpolgárok amúgy. Welcome! Sőt rengeteget írnak a startupokról, néha még többet, mint a KKV-kről. Talán divatból, talán szimpátiából, de mindez nagyon király a startup közösség szempontjából. És respekt érte, tényleg! Jól csinálják a Forbes-os fiúk!

Azonban mégis megdöbbenve lehet felismerni, hogy jöhet Magyarországra nemzetközi startup személyiség, lehet itt a Techstars vezetője vagy bárki a Stanfordról (= Szilícium völgy), járhatunk minden hétvégén Londonba magyar startuperekkel dolgozni – mindez a Forbes újságíróit – hiába kaptak meghívást – ez nem érdekli. Sajna. Erről szinte biztosra nem fognak írni. Nem is értem miért? Vagy a figyelmememet kerülte ilyen cikkük? (ha igen, bocs előre!) Szóval értehetlen…tényleg.

 

De vannak olyan (mostanában sajtó és támogatási botrányba keveredett… izé bocsi!) szereplők is, amelyeknek minden startup eseményéről beszámolnak… Sőt, állandóan dícsérik őket. Ezt persze megértjük, mert piaci médium és vélhetően a szponzorok, vagy fizető ügyfelek irányába kell menniük, de akkor nem érdemes egy bizonyos szakmát értékelni, újraírni vagy hovatovább befolyásolni. Vagy rosszul gondoljuk?

PSZEUDO VILÁG A MÉDIA SZEMSZÖGÉBŐL

Mert az ilyen jellegű “reprezentatívnak” beállított felmérések alkalmasak a média irányából jövő nem piackonform befolyásolásra, ahogy a média tudomány mondja, amolyan “pszeudo” médiaaktivitást váltanak ki. Nevezetesen az érintett sajtóorgánum “csakúgy” bedob valamit a startup szakmai világba. Kijelenti, hogy általa kik a hype-oltak, kiket tart “reprezentatívnak” vagy éppen szereplőket lejárat. De az én felfogásomban a sajtónak nem ez a feladata! Nem mondhat értékítéletet és piaci körülményeket nem befolyásolhat.

Nem! Nem befolyásolhatja a startup piacot! Mert az közösségi!

Mert a média tagjai, újságírók nem dolgoznak nap mint nap startupokkal, nem építettek még céget, nem járnak nemzetközi versenyekre és egyébként sem ez a dolguk. Nem. Nem emelkedhet a közösség fölé egy-egy újságíró! Erre senkitől nem kapott felhatalmazást!

Mi nap-mint-nap közösséget építünk, startup versenyeket szervezünk, ötletemberek bajával foglalkozunk, cégeket támogatunk, izzadunk, könyörgünk befektetőknél a százalkékokért, hajtunk ezerrel, hogy a belépő cégek (=startupok) befektetést kapjanak… de ha erről nem tudósít a sajtó, akkor is végezzük a munkánkat!  Naná!

Viszont jelentős startup közösségi felháborodást okoz, ha tudósít róla és mindezt nem korrekt módon teszi! Bizonyos eseményekre elmegy, bizonyos szereplőkről ír, és bizonyos szereplőket mellőz vagy elfelejt megemlíteni. Ha ilyet tapasztal a hazai startup szakmában jártas szereplő, akkor a szakmai tudatnak annyi! És megálljt mond!

Mert ez így nagyon nem igazságos és korrekt!

 

MERT NE BEFOLYÁSOLD A KÖZÖSSÉGÜNKET! 

 

Szóval ez az érzés indult meg a hazai startup világban! Ezért úgy gondoltuk, hogy segítünk a médium íróinak és segítünk valóban “reprezentatív” felmérést készíteni. Azért, hogy ez azok véleményét is tükrözze, akik nap-mint-nap keményen dolgoznak a startup világban! Megmutassuk, hogy nekünk is van szakmai erőnk, hangunk és véleményünk! Igen, van.

Ezért elkészítettük azonos kérdésekkel és válaszokkal a mi közösségi kérdőívünket, amit publikussá teszünk és felajánljuk minden startupnak a válaszadás lehetőségét! A válaszokat hétfő délig kérjük és utána akár közösen kielemezhetjük!

Kérem, itt töltsétek ki és persze névvel, mert úgy igazi:

FELMÉRÉS, HÉTFŐIG – ITT TÖLTSD KI

No comments yet.

Have something to say?


× 7 = hét