Miért a BRIDGE BUDAPEST?

Két évvel ezelőtt, a megalapításának évében találkoztam először a Bridge Budapest ösztöndíjjal. Már akkor elég nagy médiavisszhangot kapott a kezdeményezés, valamennyi hírportál cikkezett róla, én is így jutottam el a weboldalukra. Ambíciókkal teli főiskolai hallgatóként izgalommal vetettem bele magam a portálon közzétett információk közé, lelkesedésem csak tovább fokozódott, amikor realizáltam, hogy miről is van szó: gyakornoki pozíciókat lehet megpályázni olyan neves startup cégekhez, mint a Prezi, a Ustream, a LogMeIn vagy az NNG.

A kezdeményezés megálmodója, Pistyur Veronika, alapítói a legnevesebb magyar startupok CEO-i, Anka Márton (LogMeIn), Fehér Gyula (Ustream) valamint a Prezi ”mesterhármas” Árvai Péter, Halácsy Péter és Somlai-Fischer Ádám. Az egyesület nonprofit szervezetként működik, az alapító cégek finanszírozzák a működését.

A kezdeményezés célja, hogy motiválja a fiatal tehetségeket, hogy merjék megvalósítani magukat, ösztönzi őket, hogy álmodjanak nagyot és ehhez biztosít megfelelő programot. A Bridge Budapest szeretné, ha a fiatalok átvennének bizonyos gondolkodást és elemeket a startup kultúrából, példát mutat nekik, megismerteti őket a startup cégek világával, betekintést nyerhetnek a működésűkbe és mindezt a már előbb említett igazán példaképnek illő cégalapítók mentorálásával.

A legszebb az egészben, hogy nincs nagy megkötés: légy egyetemista, főiskolás vagy éppen frissen végzett pályakezdő. Maga a kezdeti pályázati ív sem a klasszikus, nem kell tanulmányi eredményeket csatolni, csak el kell adnod magad. Az első lépcsőben készítened kell egy videót, ahol ki kell fejtened (természetesen angol nyelven) egy, az általuk megadott kérdésre a saját, önálló válaszodat valamint csatolnod kell egy linket amiben bemutatod magad, itt felhasználhatsz bármilyen eszközt: készíthetsz

Prezit, szúrhatsz bele Souncloud vagy Vimeo linket, a lényeg, hogy légy kreatív. A dolog első blikkre nagyon egyszerűnek tűnik, de nem az. Mikor elkezdtem agyalni az idei év „beugró kérdésén”, azaz hogy mi az az 5 skill, ami szerintem elengedhetetlen a globális sikerhez, már akkor akadályokba ütköztem. Leültem egy A4-es lap elé és elkezdtem dobálni azokat a tulajdonságokat, amiket helyénvalónak gondoltam. Rájöttem, hogy rengeteget fel tudnék sorolni az alapvető „motiváció” címszavaktól kezdve az összetettebb „társadalmi felelősségvállalás” gondolatáig. Nem olyan egyszerű kiválasztani azt az 5 fontos tulajdonságot és ezt egy percben ki is fejteni, hogy akkor mi és miért. És ez még az egyszerűbb feladat. A második és jóval összetettebb feladat a bemutatkozó Prezi készítése. Ez utóbbi igazán meg is izzasztott. Jó, oké, a Prezi használatát meg lehet tanulni mindössze néhány óra alatt. Egy igényes alkotást össze lehet hozni megint néhány óra alatt, de felmerül egy kérdés: szép, igényes, logikus, de mitől lesz ez kiemelkedő, más, mint a többi? Mi az, ami miatt a zsűri az asztalra csap és azt mondja: ,,Igen, ez a srác mindenképpen kell nekünk!”? Igen, ez így már nem is olyan egyszerű, kitűnni a több száz jelentkező közül. A terv szerint mindössze egy-két délután alatt elkészülő pályázati anyagom így már olyan 2 hete készül és most, a hajrában is van olyan nap, amikor támad egy jobb ötletem, egy érdekesebb és lenullázom az egész Prezit, majd kezdem elölről.

Tavaly több mint 200 fiatal érezte magát megfelelőnek az ösztöndíjra, közülük hat fiatalt választottak ki, akik lehetőséget kaptak, hogy szaktudásokat külföldön bizonyíthassák és fejleszthessék. A kiválasztottaknak a lehetőség mellet biztosítottak egy okostelefont, amellyel dokumentálniuk kellett a kint eltöltött idejüket, videókat, képeket kellett készíteniük és blogot vezetni, biztosították számukra a retúr repülőjegyet, szállást, biztosítást, költőpénzt és segítséget az utazással és külföldön tartózkodással kapcsolatos adminisztratív ügyek intézésében.

Idén második alkalommal hirdették meg az ösztöndíjat, ezúttal is 6-8 jelentkezőt választanak majd ki a több hónapos procedúra során, akik majd a nyár végén nyugati vagy éppen távol-keleti országokban bizonyíthatnak majd. Ezúttal a Prezi és a Ustream San Franciscoba, a LogMeIn Bostonba míg az NNG Izraelba és a Távol-Keletre várja majd a tehetséges IT, design, marketing vagy értékesítés érdeklődésű magyar fiatalokat 1 hónapra, az előbbi három cég pedig a budapesti irodájába is vár külföldi diákokat gyakorlatra. Idén egy új ösztöndíjjal is bővült a Bridge Budapest, már újságírók/bloggerek jelentkezését is várják, hogy az alapítvány által finanszírozva meglátogassák a startup cégek külföldi telephelyeit és elmeséljék a tapasztalataikat, megosszák a látottakat a hazai publikummal, nagyközönséggel. A jelentkezési határidő mindkét esetben április 7.

Idén gazdaságinformatikus hallgatóként, a startup kultúra rajongójaként, az említett CEO-k őszinte csodálójaként és úgy általában a világra széles módon kíváncsi emberként magam is fejembe vettem, hogy megpróbálkozom az ösztöndíj megpályázásával. Nem kérdés számomra, hogy egy ilyen lehetőség a mai világban, mikor a jövő gyakran bizonytalan és minden skill, tapasztalat számít, akkor ez egy ’must have opportunity’. A szervezők, alapítók beszédeit nézve csak azon gondolkozom, hogy „Te jó ég, miért nem ilyen emberekkel van tele az ország, miért nem akarjuk mi egymást motiválni és inspirálni?”. Gondolataikat a Bridge Budapest videóin szinte tátott szájjal hallgatom.

Nem mondanak semmi különlegeset, nem mondanak újat, csak egyszerűen nyitottak és frissítő hallgatni azt, amilyen optimizmussal nyilatkoznak a jövőről, a fiatalok lehetőségeiről, a bennü(n)k rejlő erőforrásokról. Szeretném én is így látni a világot, szeretnék én ennyire nyitott lenni, hát itt a lehetőség. Én megnyomom a „Jelentkezés” gombot és remélem rajtam kívül még nagyon sok vállalkozó kedvű diáktársam.

Miért olyan nagy lehetőség ez? Megpróbálom összeszedni azt a pár tényezőt, ami miatt felcsillant a szemem a pályázati kiírást látva és lassan két hete folyamatosan, minden szabadidőmben kitörő lelkesedéssel ötletelek és dolgozom a pályázati anyagom minél egyedibb és kreatívabb megvalósításán.

Először is: talán a legnagyobb érték, hogy egy olyan tapasztalat kerül a CV-mbe, ami igazán egyedi és egy nagyon jó pont mindenhol. Ma ezek a startupok a világ vezető kreatív központjai, hírük kontinenseken átívelő.

Másodszor: kreatív és motivált csapatban dolgozhatok, olyan emberek keze alatt, akiktől valóban van mit tanulni. Harmadszor: az élmény. Harcolnod kell és dolgozni, de ezért cserébe elutazhatsz a világ egy távoli pontjára, ahova talán egyébként soha nem lesz lehetőséged. Nincs más dolgod, mint küzdeni, felvenni a kesztyűt és megmutatni magadnak és mindenki másnak, hogy meg tudod csinálni. Sikerülhet! De csak akkor, ha hiszel magadban. Ha Te magadban nem hiszel, akkor másoktól se várd el.
 

No comments yet.

Have something to say?


hét × = 14