Interjú: Locbee

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Beltéri navigációs megoldások és egyedi mobil alkalmazások fejlesztésével foglalkozunk. Locbee márkanév alatt indultunk el még (www.locbee.com) 2015-ben, András másik, projekt managementtel foglalkozó cége segítségével (www.enitlab.hu).

Székesfehérváron található irodánkban készülnek a nagy gondolatok, itt is születtünk, itt igyekszünk alkotni is.

Alapító tagok Rapali Zsolt és Cseri András.

Talán a legfontosabb, hogy a termékünk már piacon van és nyáron megtörtént az első teljes értékű rendszer telepítése is, mely a legnagyobb beltéri navigációs kiépítés jelenleg az országban. Székesfehérvári Egyházmegyei Múzuemban érhető el a nagyközönség számára, “Szemvezető” nevü iOS alkalmazáson keresztül.

Rendszerünk alapja egy központi CMS rendszer, melyben az ügyfelek teljes kontrolt gyakorolhatnak a hozzájuk telepített rendszer felett és ehhez kapcsolódnak a felhasználók az általunk fejlesztett mobil alkalmazásokkal.

Termékünk felhasználható szinte minden zárt területen, a navigációs alapok és a háttérrendszer rengeteg megoldást támogat. Jellemzően hotelek, múzeumok, stadionok, bevásárló központok és egyéb nagy zárt terek a piacunk, de nem idegen tőlünk akár a lakások szintjére egyszerűsített termék kidolgozása sem.

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

20 éve informatikában utazunk. Az alap IT támogatói feladatoktól a különböző fejlesztésekig mindenben volt részünk. Zsolt nagy, multinacionális cégeknél dolgozott hálózatos szakemberként, míg én főleg IT vezetői pozíciókban dolgoztam eddig.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Az első ötlet egy mai napig meg nem oldott feladványhoz kapcsolódott még 2013 tavaszán. Unokatestvérem felvetett egy problémát, mely az Ő elég speciális munkaterületén végzett munkájához kapcsolódott. A megoldás egyik kulcsa lenne a beltéri navigációs technológia, mely akkoriban gyerekcipőben járó tudomány volt, mindenféle szabványosítást nélkülözve. Ekkor kezdtük ezt a területet kutatni, még az iBeacon alapú bluetooth technológiák megjelenése előtt. 2 év kutatás és fejlesztés után jöttünk ki az iBeacon alapú termékünkkel a piacra, melyet azóta is folyamatosan fejlesztünk.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Első ügyfeleink Magyarországról kerültek ki, ám a következő hetekben indítjuk be a külföldi terjeszkedésünk alapját képző tárgyalásokat, prezentációkat külföldön.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Is-is. Mindig szükség van pár rettentő eltökélt gondolkodóra a csapatban, ám nem kötődhet csak hozzá a márka sorsa, azt a közösségnek kell “fejlesztenie”… Inkább katalizátor, majd iránymutatás és kontroll a szerepe. Egyelőre mi is igyekszünk zseniális közösséget kiépíteni magunk köré… Ebben hiszünk. :)

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Jelenleg igyekszünk a fogyasztók agyával gondolkodni és egyre több olyan ötletet bemutatni számukra, melyek eddig nem voltak elérhetőek. A sok technikai újdonság és az azok közötti összefüggések gyakran nem egyértelműek az Ügyfeleknek, ezért folyamatos kommunikációt tartunk fel velük a fejlesztés teljes szakaszában.

Minden területet, amire fejlesztünk, igyekszünk külső szakértők segítségével egyre jobban megismerni és hasznos ötleteket generálni a technológiánk segítségével. Rövidtávon szeretnénk olyan ügyfélközösséget kiépíteni, ahol az ügyfelek aktív szereplői a fejlesztéseknek, segítve a termék fejlődését…

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Technológia értelemben a beltéri navigációs funkciók pontosságának növelése a legnagyobb kihívás. Ám jelenleg nem ez a legnagyobb problémánk, mivel a rendszer jelenlegi pontossága is kiemelkedő a piacon, központi háttérrendszerünk kiválóan működik, tehát az igazi problémánk nem technikai, hanem a piacralépéshez kapcsolódó üzleti kérdések megválaszolása. Ez az ami most leginkább foglalkoztat minket.

 

Mire lenne szükségetek leginkább, pénz, ember, marketing?

Marketing, pénz és ember. Ebben a sorrendben. Most, ahogy említettem az utak keresése zajlik. Több ipari vertikumnál is elkezdtük a rendszer kiépítését, ám nem látjuk még tisztán miként lépjünk fel a piacon, mitől leszünk kiválóak az eltérő üzleti igények mellett.

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Több ötletben is, ám nem feltétlen azért, mert nem bízunk ennek a terméknek a sikerében, hanem azért, mert ahogy tapasztalunk és nyitottan nézelődünk a világban sorra jönnek elő érdekes megoldandó problematikák, nem lehet tudni melyik lesz a következő nagy dobás…

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Nálunk az ötlet megszületése után a lehetséges felhasználói körökkel való kapcsolatfelvétel, igényfelmérés az első, majd ezzel kvázi párhuzamosan piackutatást is végzünk a lehetséges konkurenciák és hasonló megoldások felkutatása érdekében. Amennyiben egy olyan területre tévedtünk, mely rejt elég potenciált, igyekszünk ügyfeleket meggyőzni, hogy kapcsolódjanak be már az elején a termék fejlesztésébe. Így az ötlet termékbe fordítása már valós üzleti problémákkal átszőtt környezetben történhet meg, valós igényekre adott válaszokkal.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Nyitottnak kell lenni, merni alkotni és higgyetek magatokban!  Folyamatos tájékozódás, szocializálódás és kommunikáció az alapja minden sikernek. Nem zárt ajtók mögött, hanem a támogató közösségben kell haladni előre.

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

Ötlet

Kitartás

Tudás

Kapcsolatok

Pénz

 

Elérhetőség:

Cseri András , andras@locbee.com

Rapali Zsolt, zsolt@locbee.com

www.locbee.com

 

 

 

No comments yet.

Have something to say?


hat × = 6