Ki csinálja a startup marketinget?

Múltkor összegyűjtöttem pár olyan tévedést, amit a startupoknál tapasztaltam a marketinggel kapcsolatban. Persze a legtöbb problémára nagyon könnyen lehet találni megoldást: be kell vonni egy szakértőt, vagy egy marketinges céget, aki tud segíteni. Ez így leírva nagyon egyszerűnek hangzik, de a valóság ennél összetettebb.

Ami bonyolítja a képet, az természetesen (?) a pénz. A legtöbb startup ugyanis meglehetősen korlátos keretekkel rendelkezik (és akkor most finoman fogalmaztam), főleg a világhódító céljaihoz képest.

Még ha van is havi 2-300 ezer forint, vagy 2-3 millió az első fél évre, akkor is be kell látni, ez épp csak az indulásra elég.

Ha ezt a pénzt lebontjuk ügyfélszerzési költésre, és kiderül, hogy egy ügyfelet mondjuk meg lehet szerezni 200 forintból, akkor havi háromszáz ezer forint csak 1500 új ügyfelet jelent.

Ráadásul mi van, ha egy új ügyfelet csak 100 forintból lehet megszerezni? Vagy 2000 forintból?

Még jobban árnyalja a helyzetet, ha ebből az összegből egy részt félre kell tenni a szakértőkre, akik segítenek megtervezni a marketing kampányt (igen, tervezni kell), akik kezelik az online hirdetéseket (nem, a hirdetést sem lehet megúszni általában), vagy kifejlesztik azt a Facebook alkalmazást, amelyik segíti a célcsoport elérését és megfogását. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy a jó hangzó havi 300.000 forintból már csak kétszáz, vagy százötvenezer marad a közvetlen ügyfélszerzésre…

Persze tudom, hogy mindenki olyan projekten dolgozik, amit egymásnak adnak majd tovább a felhasználók.De ezt a folyamatot is be kell indítani, és ezt is kell táplálni folyamatosan.

A startup marketing megvalósítására éppen az anyagi kérdések miatt több lehetőség van. De, hogy melyiket érdemes, vagy melyiket lehet választani, az nagyban függ a startuptól magától.

Ha van a csapatban egy olyan ember, aki tapasztalt online marketinges, az a legjobb. Ebben az esetben a teljes büdzsét a marketing különböző elemeire lehet fordítani. Hirdetések, ajándékok, nyeremények, PR megjelenések, kampány megoldások fogják elvinni a büdzsét.

Ha nincs olyan csapattag, aki marketinges, de kicsi a büdzsé, akkor érdemes egy-két olyan tanfolyamot végigjárni, amik gyorsan átadják a tudást.

AdWords hirdetés, Facebook hirdetés, Google Analytics, sorolhatnám. Mindegyikre vannak jó élő oktatások és online tanfolyamok is, amikből gyorsan el lehet indulni.

Ebben a helyzetben nagyon hasznos még egyébként, ha alkalomadtán egy-két óra konzultációt igénybe vesz a startup, ahol tudnak neki a szakértők segíteni közvetlenül. Ilyenkor persze a tanfolyam és a konzultáció elvisz a büdzséből, de a végeredmény általában megéri. Ha kicsit tágabbak a keretek, és nincsen saját tapasztalt szakértő, akkor rá lehet bízni a teljes marketinget egy külső cégre. Az igazat megvallva egy-két tanfolyam ilyenkor is jól jön, hiszen gyorsabban és zökkenőmentesebben megy az együttműködés, ha a külső cég és a startup a kezdetektől megérti egymást.

Több út van, és mind az egyedi lehetőségektől függ.

Érdemes közülük okosan választani.

No comments yet.

Have something to say?


öt − 3 =