Interjú: Yolify

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Faragó Bálint – Projektmenedzser banknál

Faragó Ákos (testvér) – Végzős villamosmérnök hallgató (BME)

Rácz Dániel (barát) – Projektmenedzser

A két testvér Magyarországon él, Dániel Svájcban dolgozik egy gyógyszeripari vállalatnál.

Elérhetőségem: balintfarago@gmail.com

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

2 éve kezdtünk az első startupunkba, amely egy olyan app store volt, ahol az alkalmazáso nap mint nap változtak, így folyamatosan új appokat nyújtva a felhasználóknak. Az alkalmazások Android fejlesztők által fizetett hirdetések voltak (a fejlesztő interaktív módon elkészítette a hirdetést a weboldalon, majd a fizetés és jóváhagyást követően az a megfelelői ideig megjelent az alkalmazásban.) Fejlesztői oldalról nagyon pozitív vélemények érkeztek (sokkal jobb volt, mint ha reklámot helyeznének el appokban ill. anyagilag is jobban megérte), de felhasználói oldalról nem tudtuk elterjeszteni. Akkor még a mai tudásunkhoz képest jóformán semmit nem tudtunk a startupok működéséről, marketingről, virális terjedésről. Ugyan már jóval okosabbak vagyunk, még mindig rengeteg tanulnivalónk van e téren, ez pedig kizárólag gyakorlattal szerezhető meg.

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Németországba utaztunk egy ismerőst meglátogatni és a vonaton arról beszélgettünk, hogy kinek milyen tervei vannak a nyárra (tavasz volt). Akülönböző ötletekből végül eljutottunk hosszú távú célokig (sarki fény, félmarathon, Eurotúra) és akkor jött az ötlet, hogy ezekből a célokból készíthetnénk egy közösségi alkalmazást. Már akkor is az volt a cél, hogy ne egy listáról szóljon az app, hanem élményekről, kalandokról, vágyakról, ehhez pedig az kellett, hogy a felhasználók céljai mindenki számára elérhetőek legyenek, ezzel inspirálva másokat. Az inspirációhoz képek kellenek, ezek központi részét képezik az alkalmazásnak.

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Globális piacban gondolkodunk. Magyarország túlságosan kispiac, bakancslistája viszont a világon bárkinek lehet. Mindenkinek vannak külföldi ismerősei, barátai, akiket a közösségi oldalakon követ, nem korlátozhatjuk le az Yolify-t a magyarok számára, ezért lett angol nyelvű az alkalmazás.

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Alapvetően a közösségen van a hangsúly. Ha a közösségnek tetszik az ötlet, és sikerül elérni, hogy terjesszék, akkor egyre több emberhez jut el az alkalmazás. Lehet bármilyen jó egy ötlet, ha az ötletgazda nem tudja a terméket eljuttatni a felhasználókhoz (szerintünk ezért bukott be az első startup termékünk).

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Különválasztanám. Alapvetően a saját elképzeléseinket valósítjuk meg, de rendszeresen megkérdezünk kulcsfelhasználókat, hogy mi a véleményük egy-egy funkcióról, egyértelmű-e, könnyen használható-e, mit hiányol stb. Rendkívül fontosnak tartjuk a felhasználó hangját, ezért a kiadás előtti hetekben már teszteltettük az alkalmazást másokkal, akiknek a véleményeit gyakorlatilag azonnal beépítettük. Azt szoktuk mondani, hogy teljesen mindegy hogy nekünk mi tetszik, vagy mi nem tetszik. Egyetlen dolog számít: a felhasználóknak tetszik-e. Most, hogy az alkalmazás kikerült a Google Playre, a felhasználói visszajelzések alapján fogjuk az appot tovább fejleszteni (már az első nap számos kisebb ötlet érkezett).

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Mivel mindannyiunknak van munkahelye, a legnagyobb probléma az idő. Igyekszünk a kapott hibákat azonnal javítani, az észrevételekből listát készítünk és priorizáljuk őket. Az időnk másik felében az elterjesztésen dolgozunk.

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Több ötlet kell, de egyszerre egy ötletre kell koncentrálni. A legjobb ötleten kell dolgozni, a többi félre kell tenni, különben elveszítjük a fókuszt és végül egyik ötletből sem lesz semmi. Vannak még ötleteink a tarsolyunkban.

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Először is kell egy jól kidolgozott ötlet. Másodszor is el kell menni a leendő felhasználókhoz, meg kell kérdezni őket, hogy szerintük az ötlet jó-e, piacképes-e, mi a véleményük a leendő termékről, használnák-e/fizetnének-e érte. Mi is először a validálás után kezdtünk a fejlesztésbe, miután megbizonyosodtunk arról, hogy a marketen lévő alapfunkcionalitással rendelkező bakancslista appok letöltésszámai alapján erre van igény, számtalan bakancslistás Twitter account van, illetve barátoktól és új emberektől is pozitív visszajelzéseket kaptunk. Itt nem csak arra gondolok, hogy támogattak, jó ötletnek tartották stb., hanem arra, hogy sok esetben még ők ötleteltek, hogy szerintük milyen funkciók lennének hasznosak. Ismétlem: nem barátok, hanem random emberek.

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Fogjanak egy ötletet, nézzék meg, hogy már van-e ilyen a piacon. Ha van, hány van belőle, miben különböznek, ők hogy tudnának jobbat készíteni (olcsóbb, több feature, szebb design stb.). Ha ez meg van, akkor validálják. Készítsenek weboldalt a terméknek és keressenek mindenkit, akit csak tudnak (hirdetések, Reddit, fórumok), és kérjenek véleményt másoktól. Rengetegen adnak visszajelzést. Számunkra nagyon fontos volt, hogy a weboldallal ismeretlen embereknek tudtuk prezentálni az ötletünket és ők nem csak a termékkel, de az oldallal kapcsolatban is adtak visszajelzést. A fejlesztés során folyamatosan kértünk visszajelzéseket. Lelkileg nagyon sokan jelentett, hogy több hónapos munka után is tudtuk, hogy a termékünkre van kereslet.

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

1.     Csapat (ha lehetne, ezt írnám mind az 5 pontba).

2.     Egymásban és a termékben bizalom

3.     Vízió

4.     Idő

5.     Pénz

(Ez a sorrend)

Milyen jövőbeli ötleteitek vannak az alkalmazással?

Terveink között szerepel egy Facebookhoz hasonló timeline kialakítása, ahol a felhasználók a megvalósított céloknál megadott dátumok alapján sorban egymás után tekinthetik meg, hogy mit értek el.

Továbbá szeretnénk egy térképet kialakítani, ami a google mapshez hasonlóan luftballonokkal rajzolja ki, hogy a felhasználó hol milyen célokat valósított meg. Ezt később globálissá tervezzük kiterjeszteni, azaz látható lesz, hogy az egyes helyszíneken ki milyen célokat valósított meg.

Ezen kívül számos kisebb fejlesztési ötlet van, amiket folyamatosan építünk be az alkalmazásba.

Faragó Bálint

balintfarago@gmail.com

Faragó Ákos

caodeveloping@gmail.com

Rácz Dániel

raczdanny@gmail.com

 

Startupper kommentje

Nagyon lelkesedem ezért az alkalmazásért, nem akarom megismételni, jól leírták miről is szól. Nagyon profi alkalmazást hoztak létre a srácok, működik csont nélkül, betölti a képeket, a regisztráció is gyors, egyszóval le a kalappal előttük. Dicsérem őket igen, mert így kell működnie egy csapatnak, aki tényleg tud fejleszteni és átlátja mit akar, érdemes tanulni tőlük. Tartalom is van az alkalmazásban, pl. "szabadkőműves jeleket keresni Rómában", vagy "see Motorhead live", van miből válogatni. Vannak badge-ek is, amiket én a jövőben bővítenék, jelenleg csak 5db van, de üzenem a srácoknak nehogy a Foursquare szintjéig jussatok, hogy 1000 csekin után jön a badge, mert ennek az alkalmazásnak ez a lényege. Továbbá azt írták az interjúban "a Facebookhoz hasonló timeline kialakítása", én ezt storytellingnek nevezném és 10 év múlva mondjuk visszanézhessem, hogy merre jártam a világban. 

yolify_pr_discover

yolify_pr_follow yolify_pr_goal

 

No comments yet.

Have something to say?


× 5 = öt