Interjú: Offerstart

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Mi az OfferStart csapata vagyunk, és erősen hiszünk abban, hogy rendszerünkkel egy teljesen új korszakot nyitunk az online problémamegoldás területén. Egy közösségi problémamegoldó rendszer kifejlesztésére tettük fel az életünket, amivel meg fogjuk változtatni az emberek probléma megoldási szokásait. A felgyorsult információ áramlás korában, egyre nagyobb hangsúly van a gyors, minőségi, releváns információn. Elavulttá fog válni az ún. "statikus megoldáskeresés", megkeresünk, átolvasunk különböző anyagokat, majd kiválasszuk az általunk legrelevánsabb megoldást, sokkal inkább fog szerepet kapni az ún. "dinamikus problémamegoldás", megosszuk a problémánkat, és mások tapasztalatát felhasználva megkapjuk a legideálisabb megoldást, ami sokkal gyorsabb és személyre szabottabb. Az építőiparral kezdünk, és később kibővítjük az összes iparágra. Csapatunk különböző nézőpontú egyénekből áll össze:

Unatenszki Mihály (28 éves) – Misi, az ELTE Programtervező Informatikus szakára járt, kiváló tanulmányi eredményeivel ő az a fejlesztő illetve designer, aki kreativitásával és következetes munkájával bármilyen problémára megoldást talál. Én személyszerint nem találkoztam még ennyire megoldásorientál fejlesztővel, aki a fejlesztés minden oldalát végig gondolva, a lehető legprecízebben és leggyorsabban oldja meg a problémákat.

Id. Pammer Ferenc (51 éves) – Fater, aki az ötletgazda, közel 30 éves építőipari tapasztalatával, és 20 éves vállalkozói tudásával, egy olyan értékes nézőpontot képvisel ebben az egységben, amivel részletesebb képet tudunk alkotni egy-egy probléma megoldásának keresésénél. Így nem csak a szükséges szakmai hozzáértéssel rendelkezünk, de vállalkozói szemmel is átlátjuk a rendszerünk felépítését.

Ifj. Pammer Ferenc (28 éves) – Én, különböző tanulmányokat végezve, és különféle tapasztalatokat szerezve, vezetőként feladatom, hogy megalkossam a jövőképünket, lássam az odavezető utat, és mindannyiunk energiáját egységként egy feladatra összpontosítsam: megalkotni a világ legnagyobb közösségi problémamegoldó weboldalát. 

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Én és Misi egy középiskolába jártunk, sőt egy egyetemre is, ugyanarra a szakra, így mi sűrűn beszélgettünk, és már régebben voltak olyan gondolataink, amik nagyra törőek voltak, mint pl. 15 évesen már saját webfejlesztő céget akartunk, hogy a weblap szerkesztő tudásunkat pénzzé tegyük. :) Fater ebben az időben építőipari vállalkozó volt, és házakat épített. Valahogy benne volt már a levegőbe, hogy együtt alkossunk valamit, hiszen mindannyian alkotó szellemiségűek voltunk, és vagyunk, és talán ez a legnagyobb közös pont bennünk, ami az egyik erősségünk is egyben.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

A kiindulópont fater fejéből pattant ki 2008-ban, amikor a politikai választások előtt rápillantott az oszlopokon lévő fatáblákra, amiken a jelöltek magukat reklámozták. Mint építőipari vállalkozóban, azonnal felmerült a kérdés benne, hogy ő miért nem tudott ezeknek a tábláknak az elkészítésének munkájáról, hogy ajánlatot adhasson rájuk? Ezt elmondva nekem, együtt kigondoltuk, mi lenne ha az interneten keresztül a (természetes, ill. jogi) személyek létrehozhatnák építőipari problémájukat, amire vállalkozók ajánlatot adhatnak, majd ezeket az ajánlatokat össze lehetne hasonlítani tételesen, és mindezt világ viszonylatban. Ezután megírtam egy rövid üzleti tervet, és elkezdtem megkeresni a körülöttem lévő potenciális szaktekintélyeket, akikkel együtt tudnék dolgozni egy ekkora volumenü projektben. Többen visszautasítottak, de néhányan meglátták benne a fantáziát, többek között Misi is. Egy másik programozó is csatlakozott hozzánk, aki tanárként került velem kapcsolatba egy tanfolyamon keresztül, nevezzük Balázsnak. Üres seggel indultunk neki, nem volt tőkénk, nem volt rendszer fejlesztésben tapasztalatunk, nem volt gazdag rokon, vagy barát, nem volt protekcióval rendelkező ismerős, szó szerint semmink nem volt, csak egy valami: az elhatározásunk, hogy valami olyat alkossunk, ami megváltoztatja az emberek életét. Ez volt a Tender Diamond Építőipari Portál. Rögtön az elején tudtam, hogy tőkére lesz szükségünk, de akkoriban még nem volt startup kultúra, nem voltak csatornák az ilyen jellegű befektetőkkel felvenni a kapcsolatot. Tisztán emlékszem az egyik tőkebevonási lehetőségre, ami az egyetem falára kitett poszteren volt rajta: A Dreher megrendezett a fiatal vállalkozóknak egy versenyt, ahol az ötletek közül kiválasszák a 3 legjobbat. Az első helyezett 3 milliót, a másik kettő 1-1 milliót kap. De már ebben az időben eljött az a probléma, ami az összes startup vállalkozásnál előjön: mi van ha ellopják az ötletünk? Mindenféle lehetőséget végignéztünk, ami ebben az időben rendelkezésünkre állt, de pénz hiányában nem tudtuk a megfelelő védettséget biztosítani, ezért maradtunk annál, hogy mindent önerőből fogunk megcsinálni. Amire úgy számítottunk, hogy 1 év alatt meg lesz. 4 év alatt lett meg. 4 év kellett hozzá, hogy egy olyan rendszert dobhassunk piacra, ami már használható volt, ami többszörösen tesztelt, minimálisra csökkentve ezzel a hibák számát, stb. (nem ismertük még ebben az időben a LEAN modell, és az MVP fogalmát). Balázs a 4 év közben kilépett a projektből, mert rengeteg munka volt még hátra, és nem látta benne azt, amit mi láttunk. A Tender Diamond piacra lépése nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, kevesen használták, bonyolultnak tartották és nehezen átláthatónak, de visszajelzéseket kaptunk, hogy az irány jó. Nem adtuk fel, 1 évre a TD megjelenését követően lépéseket tettünk, és bevontuk a Megoldás.Most tanácsadó céget, akikkel nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, és velük együtt az 5 év tapasztalatát felhasználva újraterveztük az egész rendszert, és létrejött az OfferStart idea, ami közösségi alapokra épült, ugyanakkor nagyon sok hasznos szakmai funkciót tartalmaz. Ez volt 2013-ban. Azóta teljes erőnkkel ezen dolgozunk.

 

Tehát 7 év kellett ahhoz, hogy az ötlettől eljussatok a jelenlegi állapotba?

Nagyon jó kérdés. Inkább úgy fogalmaznék 7 év kellett ahhoz, hogy felnőjünk egy ekkora feladathoz. A 7 év alatt rengeteg minden történik egy ember életében, mi is megéltünk sok mindent, gazdasági világválság, elhunytak szeretteink, voltunk munkanélküliek, dolgoztunk 12 órát főállásban, hogy utána dolgozhassunk szabadidőnkben a projektünkön, stb. De ezen idő alatt mindannyiunk számára egy kapaszkodó volt ez a projekt, kitartással, és reménykedve dolgoztunk rajta. Erőt adott sokszor az, hogy volt egy célunk, és saját jövőnket is elképzeltük a rendszer elkészülésében. A 7 év alatt rengeteget tanultunk, tapasztaltunk és fejlődtünk. Soknak hangzik 7 év, de mi tényleg a nulláról indultunk, így mindenbe bele kellett tanulnunk, hiszen pénzünk nem volt, hogy a megfelelő szakembereket bevonjuk, de még befektető bevonáshoz sem volt semmilyen információnk, így nem tudtuk felgyorsítani a projekt fejlődésének folyamatát. Ma már gyorsabban fejlődünk, mert egyre több lehetőség, és csatorna van a startup-ok számára.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Aki a mai világ adta lehetőségek ellenére is csak lokálisan tud gondolkozni, az megérdemli. Egyszerűen bármi lehetséges. A magyarországi piac tökéletes a tesztelésre, mert rendkívül árérzékeny és kritikus. Itt az ember bármit kitalál, 10 emberből 8 azonnal el fogja mondani, hogy miért nem fog működni. Ez nagyon jó, mert csak így lehet gyorsan fejlődni, olyan részletekre rávilágítani, amire a projekt készítés közben nem gondolsz. Viszont nehéz ilyen környezetben folyamatosan motiváltnak maradni. Mindezek ellenére ha sikerül valami olyat létrehoznod Magyarországon, ami sikert ér el, nagy eséllyel indulhatsz a külföldi piacok felé.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Én úgy gondolom, hogy nagy dolgokat nem lehet egyedül létrehozni. Kell egy jó csapat, amibe vannak zsenik. De egy zseni sem tud mindent, nem ért mindenhez, csak az adott témában, vagy témákban zseni. Ezért én sokkal jobban mondanám azt, hogy a startup vállalkozás mindig egy jó csapaton múlik, hiszen az egyének különleges képességeiből épül fel valami egészen csodálatos dolog, amit én úgy hívok, "mesterelme". Ezt a fogalmat Napoleon Hill vezette be még a 20. század elején, amikor hatalmas sikereket elérő embereket tanulmányozott, mint Henry Ford, vagy Andrew Carnegie. Ez a fogalom röviden annyit jelent, hogy az elmék összetudnak kapcsolódni, és egy elmeként tudnak működni. A mi esetünkben ez tökéletesen létrejött, mert egy-egy probléma megvitatásánál a különböző nézőpontok ellenére is, át tudtuk venni egymás gondolatait, és rákapcsolódtunk egymás gondolkodási frekvenciájára. Ezáltal sokkal komplexebb módon tudtunk, és tudunk jelenleg is elemezni egy problémát.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

A kettő harmonikus egyvelege a lényeg. Az ötletek legtöbbször úgy pattannak ki, hogy mi magunk vagyunk a "fogyasztók", és tudunk egy sokkal jobb, szebb, biztonságosabb, olcsóbb vagy éppen egyszerűbb megoldást. Ha a piacnak akarunk valami hasznosat kifejleszteni, akkor fontos, hogy ismerjük a piacunkat, és a fejükkel tudjunk gondolkozni. Ugyanakkor kellenek az egyedi elképzelések is, amiket beépítve, létrehozhatjuk a különleges termékünket vagy szolgáltatásunkat, ami hasznos az adott célcsoportnak.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Azon a ponton vagyunk jelenleg, hogy milyen módon vonjunk be befektetőt, vagy éppen külső erőforrásokat. Ilyenkor az emberbe mindig benne van a félelem, hogy "mi van ha…", de ugyanakkor mi is látjuk már, hogy kezd túlnőni rajtunk az oldal fejlődése. Nehéz döntés ez, mert ha rengeteg munkád benne van valamiben, nehezen adod át másnak, aki könnyedén learatja a babérokat, vagy akár tönkreteheti az egészet. Ez minden startup életében eljön. Az viszont tény, hogy ha nem lépsz, akkor lesz más a világon, aki lép helyetted. Tehát mindkét esetben benne van a kockázat, de elérkezik az idő, amikor a fejlődés egyszerűen megköveteli, hogy továbblépj, akár kockázatos, akár nem. A másik probléma amivel küzdünk, hogy jelenleg csak mellékállásban tudunk foglalkozni a projektünkkel, mert mindannyiunknak van főállása, amit még nem tudunk otthagyni. Ha ezek a problémák megoldódnak, akkor fogunk csak igazán nagy előrelépést tenni az OfferStart fejlődésében.

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Ez egy nagyon jó kérdés. Ötletek mindig vannak. Mindenkinek vannak jó ötletei. De az ötlet önmagában nem elég, a megvalósítás is lényeges, hiszen megvalósítás nélkül az ötlet is csak egy gondolat. Erre a kérdésre mindenkinek más stratégiája van. Vannak akik folyamatosan új ötletek után kutatnak, megvalósítják, megnézik a piac reakcióját, és ha nem a "nagy durranás" effektus jön, akkor mennek a következőre, egészen addig, amíg meg nem találják azt, ami tényleg nagyot szól. Mi inkább a másik oldalt erősítjük, amikor van egy ötlet, megvalósítjuk, megnézzük a piaci reakciót, majd addig javítunk rajta, amíg ez a reakció nem lesz egyre pozitívabb. Van amikor már az ötlet is módosul egy kicsit, szinte újra kell tervezni az egészet, de azon az irányvonalon vagyunk rajta egészen addig, amíg nem érünk el átütő erejű eredményeket. Egy ötletnél mindig minden számít, hiszen mindenből tanulni, fejlődni lehet. Tehát mindkét megközelítés nagyon jó, mindkettőben a közös pont a kitartás és a kreativitás. 

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Nagyon nagy elhivatottság szükséges ahhoz, hogy a nulláról fel tudj építeni egy ötletet. Ehhez nagyon jó irányt ad a LEAN modell, amit mi nem ismertünk az elején, csak később, amikor már fejlődött itthon is a startup kultúra. A LEAN modell nagyon egyszerű, és pont az alacsony költségvetésű startup vállalkozások számára lett kitalálva, ami annyit mond röviden: építs, mérj, és tanulj belőle, majd kezdd újra. Ez egy fejlődés orientált ciklus, ami lehetővé teszi, hogy dinamikusan fejlődjön a startup vállalkozásod.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Kezdd el minél előbb, ott ahol vagy, azzal amid van! Nem a "hogyan" számít, hanem a "miért". Sőt, ha százalékba kellene kifejezni melyik mennyire fontos, akkor 99% a "miért", és 1% a "hogyan". Tehát határozz meg egy erős "miértet", hogy erős akaratod és kitartásod legyen akkor is, amikor minden ellened fordul. Márpedig sokszor lesz ilyen. Amikor semmi nem jön össze, a körülötted lévők hülyének tartanak, hogy még mindig mész az elképzeléseid után, és le akarnak majd beszélni az egészről. De te ne foglalkozz semmivel, csak határozd meg a "miérted". Ez az iránytűd. Ez a "miért" fogja tartani benned a lelket. A motiváció az egyik legfontosabb, mert az utad során sok olyan helyzetbe fogsz kerülni, amitől a legtöbb ember inkább visszafordulna. Az emberek nagyrésze azért vall kudarcot, mert a "hogyan"-ra fókuszál.  A "hogyan" menetközbe alakul. A szükséges eszközöket, tudást és tapasztalatot menet közbe fogod megszerezni, ne ijedj meg ha nem rendelkezel ezekkel, és úgy érzed nincs semmid, hogy bele fogj. Csak kezdd el!

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

Alapvetően a startup vállalkozás egy fejlődési folyamat. A startupod csak olyan mértékben tud fejlődni, ahogy te magad fejlődsz, ezért a saját egyéni fejlődésed a kulcs az egészhez. Meg kell ismerned magad, a gondolkozásod, a motivációid és a félelmeid. Nem tudsz megoldani egy problémát azon a szinten, ahol a probléma létrejött (Albert Einstein). Ezért folyamatosan a magasabb fejlődési szintre kell törekedned, mert a startup világ tele van megoldandó problémákkal. Ha három szóban kéne meghatározni a legfontosabb dolgokat egy startup létrehozásához, akkor ezek a következők lennének: kitartás, kreativitás, alkalmazkodás. Tarts ki akkor is, amikor minden összeesküdött ellened, gondolkodj kreatívan egy probléma megoldásánál, a világ folyamatosan változik, alkalmazkodj a változásokhoz. Minden más csak plussz.

 

Weboldal: www.offerstart.com

Facebook: www.facebook.com/offerstart 

Twitter: www.twitter.com/OfferStart

Youtube: www.youtube.com/user/offerstart

Google+: plus.google.com/+Offerstart1

Email: info@offerstart.com

Projektvezető: Ifj. Pammer Ferenc

 

No comments yet.

Have something to say?


4 − kettő =