Interjú: hol van a patika?

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

MM: Mondovics Mihály vagyok, igazgatóhelyettes egy pécsi szakképző iskolában.

HR: dr. Horváth Róbert vagyok, gyógyszerész, jelenleg key account manager egy multinacionális gyógyszercégnél.

 

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

MM: Korábban webdesigner voltam, 14 éve foglalkozom webes fejlesztésekkel, a nem létező szabadidőmben is ezzel foglalkozom, engem ez kapcsol ki. Nem különböztetnék meg startup előtti és utáni életet, ez “csak” garázsprojekt.

HR: Friss diplomásként a gyógyszeriparban helyezkedtem el, majd később váltottam és közforgalmú gyógyszertárakban dolgoztam, de 2 éve visszatértem a gyógyszeriparba. “Mellékesként” mindig is voltak futó webes projektjeim, fejlesztőként, webdesignerként.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

MM: A páromnak epegörcse volt egyik éjjel, SOS kellett kideríteni melyik az éppen ügyeletes gyógyszertár. A különböző google keresések után több éves, 10-es betűmérettell szedett oldalak jöttek első helyen, nem igazán tudtam megmondani 5 perc után sem melyik patikába kellene mennünk. Innen jött az ötlet, hogy kellene egy olyan megoldás, ami zéró interakció nélkül megmondja, hogy az én városomban melyik patika ügyel. A zéró interakció alatt azt értem, hogy még a várost sem nekem kell megadni (ismerem a technikai lehetőségeket, ebben nincs semmi extra követelmény). Innen jött az első webapp, az ugyeletespatika.com, ami GPS helymeghatározás után beazonosítja a felhasználó városát, majd az ÁNTSZ által közzétett adatokból leszűri csak az ott található ügyeletet ellátó patikát, térképen megjeleníti, illetve útvonalat is tervez ha kell.

HR: Misié az alapötlet, amit már kezdetektől fogva zseniálisnak tartottam. Már ismertük egymást korábbról is és miután hozzám fordult pár gyógyszerészi szakmai tanácsért a fejlesztés közben, együtt kezdtünk el a további lépéseken gondolkozni. A gyógyszeripari kapcsolataimat felhasználva próbálunk betörni erre a speciális piacra.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

MM: Nem tudom külföldön ez mennyire probléma, egyenlőre az itthoni kihívásokat oldanánk meg.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

MM: Robi gyógyszerész és a webhez is ért. Ez elengedhetetlen. Csak fejlesztőként nem látok rá (gyógyzerész) szakmai kérdésekre/problémákra.

HR: Azzal, hogy rálátok Misi területére is – még, ha nem is olyan szintűek az ismereteim, mint az övé -, rengeteg időt, energiát és pénzt tudunk megtakarítani. Nincsenek irreális elvárások, fejlesztési igények, ismerjük a korlátokat és ugyanez igaz a gyógyszerész szakmai részre is.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

MM: Abszolút a felhasználók szemszőgéből vizsgáljuk a dolgokat a legelső lépéstől, a lényeg, hogy a legegyszerűbb user számára is minden egyértelmű és logikus legyen.

HR: Így van, a kevesebb néha több! Az egyszerű és könnyű használhatóság örökérvényű alapelv ebben a projektben.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

MM: A funkciókat kibővítettük, elkészült a holvanpatika.hu webapp, ami már nem csak az éppen ügyeletes patikát mutatja, hanem az összes közelben lévő gyógyszertárat. Sajnos a patika adatok pontatlanok, nincs egy olyan elérhető adatbázis, ami tartalmazná a működő patikák pontos információit (elérhetőségek, nyitvatartási adatok).

HR: Nagy energiát kell erre még a jövőben fordítanunk, azonban megéri a befektetést, hiszen ha teljes és pontos lesz az adatbázis, akkor egyedi lesz a piacon, értéket képvisel.

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

MM: Úgy gondolom minimum 10-15 kisebb-nagyobb ötletet kell megvalósítani, majd bukás után eltemetni, mire az egyik hoz valamekkora sikert.

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

MM: Az ötlet és a működő termék kevés. Jó sajtókapcsolatok, vagy szakmapolitikai kapcsolatok kelllenek. Vagy sok pénzt kell költeni marketingre. Ha ennél egyszerűbb megoldás van, akkor azt mond meg nekem is.

HR: Találkoztunk már azzal a problémával, hogy hiába van meg a szakmapolitikai kapcsolat, a döntéshozók más csatornák javaslatára hozzák meg döntéseiket. Ezért nagy tapasztalatunk, hogy több irányból kell managelni a terméket.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

MM: Ha van bármi ötletük, akkor kezdjék el kidolgozni. Ne gondolják túl, ne akarjanak csillaghajót építeni. Csináljanak prototípust, publikálják…. majd dobják a kukába ha nem hoz semmit és jöhet a következő. Amint említettem, ki kell dobni 10-15 dolgot mire valami bejön.

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

MM: Egyedül szerintem nem megy, ezért fontos a kolléga/barát megtalálása, a csapat kialakulása. A következő mérföldkő talán a működő prototípus, majd az első reakciók a piactól/potenciális vevőktől. A maradék kettőt még mi sem értük el…

HR: “Semmi többet nem tudok elmondani, kérem kapcsolja ki!” De komolyra fordítva: a jó alapötlet, profi csapat, kapcsolatok, célközönség/felhasználó orientáltság, folyamatos fejlődés.

http://holvanpatika.hu/

placeit-7 placeit-2 placeit placeit-4 placeit-3 placeit-5

No comments yet.

Have something to say?


hét × = 7