Interjú: EDMdesigner

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetőek?

Kis csapatunk jelenleg öt főből áll, ebből hárman vagyunk alapítók. Két új kollégánk ez év elejétől kezdve dolgozik velünk, valamint komoly segítséget nyújt egy befektetőként mellénk állt, üzletfejlesztéssel foglalkozó vállalat.

A termékünk – az EDMdesigner – egy olyan eszköz, amellyel könnyedén lehet igényes marketing e-maileket alkotni, amik szépen fognak megjelenni és olvashatóak lesznek mobil eszközökön is, szemben a legtöbb vetélytársunk által szolgáltatott megoldásokkal. Büszkék vagyunk arra, hogy a piacon a mi termékünk támogatja a legtöbb e-mail klienst, legyen szó desktop- vagy mobilalkalmazásokról.

Fő fókuszban jelenleg az integrálhatóság áll, tehát bárki könnyedén be tudja illeszteni a mi eszközünket a saját rendszerébe, legyen az egy e-mail kiküldő, egy elektronikus kereskedelmi megoldás vagy bármilyen webes rendszer. Célunk megreformálni a marketing jellegű e-mailek készítésének és fogyasztásának milyenségét és minőségét. Azt szeretnénk, hogy az élvezhető hírlevél ne legyen többé kuriózum.

Székhelyünk Budapesten van, de az egész világot az otthonunknak érezzük. Jelenleg a csapat alapítói Olaszországban dolgoznak egy Trento nevű városkában az Alpok tövében. Négy hónapot töltünk itt a Tech Peaks accelerator program keretein belül, és ennek pont a felénél tartunk.

A személyes megkeresés mellett természetesen elérhetőek vagyunk online fórumokon is, nyomon lehet követni minket facebookon, twitteren és nem utolsó sorban a blogunkon. Imádjuk a meetupokat amiknek gyakori és aktív látogatói vagyunk, így könnyen lehet, hogy az olvasók többségével már összefutottunk és váltottunk pár szót vagy elfogyasztottunk együtt egy-két sört.

edmdesigner

Az alapítók: Pokornyik Roland (bal oldalt), Németh Gyula (középen) és Mécs Gergely (jobbra).

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Tulajdonképpen mindhárman a szoftverfejlesztés különböző aspektusaival foglalkoztunk a közös vízió és küldetés megvalósítása előtt, ám kompetenciáink remekül kiegészítik egymást:

Jómagam SCRUM master, online-marketing szakértő és projekt menedzser pozíciókban tevékenykedtem a startup életet megelőző kb. 5 évben. Tudatosan arra készülök nagyjából 16 éves korom óta, hogy saját céget alapítsak, ezért hatalmas örömmel tölt el, hogy végre azt csinálhatom, amit mindig is szerettem volna.” – Pokornyik Roland (Chief Executive Officer)

„A mérnök-informatikusi diplomámat megszerezve a Graphisoft nevű, nagy sikerű magyar cégnél helyezkedtem el szoftvermérnökként, ami mellett belevágtam a Corvinus egyetem mérnök-közgazdász posztgraduális képzésbe. Egy idő után – talán már az elejétől kezdve – egyértelmű volt számomra, hogy saját vállalkozásba kell kezdenem. Az említett képzés befejeztével az korábbi egyetememen kezdtem el programozást tanítani, ami mellett sokkal több időm jutott saját – főként modern webes technológiákra épülő – projektjeimre.” – Németh Gyula (Chief Technology Officer)

Bölcsészkaron kezdtem egyetemi tanulmányaimat, majd a vége felé a webfejlesztéssel kezdtem szimpatizálni. A beletanulás időszakát követően több ügynökségnél és szabadúszóként is dolgoztam. Az elmúlt 8-10 évben volt szerencsém kivételes méretű külföldi és hazai projekteken, nagy forgalmú oldalakon dolgozni, így hamar a böngésző különbségek feloldására kezdtem fókuszálni.” – Mécs Gergely (Chief Secret Sauce)

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Volt előzménye az EDMdesignernek. Akkor még Gergő nem volt a csapat tagja, helyette volt egy harmadik tagunk, aki azóta már más utat választott. Ekkor az első igazi termékötletünk egy responsive webshop keretrendszer volt, azonban ezt az ötletet pár hónap fejlesztés és egy üzleti terv megírása után elengedtük, mert túl nagy falat lett volna, óriási konkurenciával a piacon.

Az EDMdesigner – korábbi nevén Responsive E-mail Designer – Roland fejéből pattant ki a mára már legendássá vált három órás vonatút során, miközben e-mailjeit böngészte. Rádöbbent, hogy a marketingüzenetek – hírlevelek, promóciók – nagy része élvezhetetlen formában jelenik meg telefonon: vagy túl nagyok a képek vagy olvashatatlanul kicsik a betűk. Azonnal felhívta Gyulát, aki szintúgy lelkesedett az ötletért és neki is állt egy „proof of concept” jellegű prototípus elkészítésének.

Kezdetektől tudtuk, hogy szükségünk lesz egy olyan alapítótársra, aki mágusa a HTML-nek és CSS-nek, valamint van tapasztalata HTML e-mailek építésében is. Hónapokig tartott, mire megtaláltuk Gergőt. Egy kiadós együtt sörözés után – ami valószínűleg egyébként a legtöbb startup alapja – úgy döntöttünk, hogy nincs mese, megcsináljuk! Bármilyen nehéz is lesz, nekimegyünk a problémának és leteszünk egy olyan e-mail szerkesztőt az asztalra, ami valóban képes lesz kiváltani a fáradalmas HTML e-mail kódolást. (A részletesebb történetet az egyik alapító – személyesebb hangvételű – blogján lehet olvasni.)

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Piacunk az egész világ! Magyarország, mint piac túl kicsi, hogy csak arra fókuszáljunk, valamint egy webes cégnél alapvetően megvan a lehetőség arra, hogy a világ bármely pontján elérhető legyen a terméke vagy a szolgáltatása. Az első pillanattól kezdve nemzetközi piacra szántuk az EDMdesignert, mint ahogy – azt nagyon helyesen – rengeteg más itthoni startup is teszi saját termékével.

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Közösségen és egyéni zseniken egyaránt. A mi esetünkben minden alapító tag nagyon karakteres személyiség, így nem konfliktusmentes a startupunk élete. Ezeket tudatosan próbáljuk kezelni és megoldásokat találni, a gördülékeny közös munka érdekében.

Más szemszögből vizsgálva a kérdést, az ember egyik legfontosabb „tulajdona” a kapcsolati tőkéje, amelyet tudatosan építeni és bővíteni kell, valamint élni az általa nyújtott lehetőséggel. Mindkét dolog nagyon időigényes, de ezeken nem szabad spórolni!

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Hosszas folyamat eredményeként mára eljutottunk oda, hogy nagyrészt a közvetlen visszajelzések alapján fejlesztjük a különböző funkciókat. Eleinte sokkal inkább jellemző volt a saját elképzeléseink megvalósítása, habár olykor még mindig előfordul, hogy beleesünk ebbe a hibába. Ez manapság sok esetben a funkciók túlgondolása – olyan dolgokat próbálunk megoldani amit esetleg a felhasználó nem is érzékel problémának. Szerencsére ez is egyre ritkábban történik meg.

Nagyon fontos a felhasználókkal teszteltetni és figyelni a reakcióikat. Erre az egyik legjobban bevált módszer, hogy odaültetünk valakit a co-working helyről a még nem publikált program elé és közvetlen megfigyeljük, hogy hogyan használják – ha egyáltalán használják – az új lehetőségeket.

Jelenleg a Tech Peaks nevű accelerator programban vesztek részt. Tudnátok mondani erről pár szót?

A Tech Peaks a Startup Chile mintájára szerveződött. „People accelerator”-ként aposztrofálják magukat, ami annyit takar, hogy nem csak startupok, hanem egyének is jelentkezhetnek, hogy a hasonló cipőben járó emberekkel karöltve új, nemzetközi csapatokat alkossanak.

A világ minden részéről vannak itt emberek, Új-Zélandtól kezdve, New Yorkon át, Dél-Amerikáig, ám a régiónk országaiból is szép számmal vagyunk itt. Az emberek sokszínűsége nagyszerű, ám van, ami mindannyiunk gondolkodásmódjában közös: a vállalkozó kedv, a nyitottság és a sikerorientáltság. A hasonló beállítottságnak köszönhetően rengeteg barátság alakul ki, ami az egyre bővülő kapcsolati hálónk szilárd alapját képezik.

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Ha megvan a nagyszerű ötletünk és az amellett elkötelezett csapatunk, akkor onnantól fogva elég arra az ötletre koncentrálni. Meg kell tanulni kérdezni és figyelmesen hallgatni, hogy az által alaposan megismerjük a célcsoportunkat. Fel kell mérni, hogy az elgondolásunk tényleg megoldás-e az ő problémáikra. Tulajdonképpen először a problémát kell megismerni, majd arra keresni a leginkább alkalmas megoldást. Nem szabad az eredeti elképzeléseinket kőbe vésni, hanem folyamatosan adaptálni kell a környezeti feltételekhez.

A Tech Peaks-es „explorereknél” – akik egyénileg jöttek és csapatokat kellett alkotniuk – megfigyelhető volt, hogy az ötletek mennyiségével nincs baj, viszont a csapatok kialakítása már komoly feladatnak bizonyult. Sokan túlzottan ragaszkodnak a saját ötletükhöz, ami alapvetően megnehezíti a csapatok alakítását. E helyett inkább az együttgondolkodásra kéne fókuszálni – és ezt nyugodtan vehetjük általános érvényű tanácsnak.

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Igazából nem ötletet kell építeni, hanem egy olyan terméket, ami egy konkrét, létező problémára ad megoldást. A piacra jutáshoz rettentő sok kitartás, bátorság és megfelelő anyagi háttér szükséges. Az utóbbi azért, hogy finanszírozni tudd a fejlesztés és piacra lépés kapcsán felmerülő költségeket.

Mi még a piacra jutásnak csak a legelején tartunk, nem is olyan rég szereztük meg az első fizetős ügyfelünket. Már „csak” az a feladat, hogy minél több ilyen embert/céget találjunk!

Az anyagi háttér problémakörét ti hogy oldottátok meg?

Eleinte teljes állású munka mellett dolgoztunk a terméken délutánokon, és hétvégéken aztán folyamatosan vontuk ki magunkat a munkahelyeinkről, végül teljes időnkben a termékre tudtunk összpontosítani, köszönhetően annak, hogy sikerült egy korai fázisú befektetésre szert tennünk az iCatapulttól. Egy befektetővel a hátad mögött azért sokkal jobban lehet koncentrálni a termékre, hiszen nem azon kell gondolkozni, hogy hogyan szerzel holnap zsömlét. Talán még fontosabb, hogy a befektető tapasztalatával és kapcsolati hálójával is tud segíteni.

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Az, hogy hogyan tudjuk leghatékonyabban pénztermelésre bírni a termékünket. Több stratégiát is kipróbálunk, eddig kecsegtetőek a jelek. Alapvetően profitorientált startup vagyunk, így nem minél több lájkot, hanem minél több pénzt szeretnénk szerezni.

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Nem kell félteni az ötleted, ha te kitaláltad, komoly esély van rá, hogy más is gondolt már ilyenre. Oszd meg másokkal, kérd ki a véleményüket, mert mindig sokat lehet tanulni abból, ha mások másképp látják az ötletünket, a problémánkat, vagy csak a körülményeket. Beszéljetek minél több emberrel a célcsoportotokból, ne álljatok neki kódolni, még akkor sem, ha ehhez értetek a legjobban. Merjetek kérdezni, és – ami talán a legfontosabb – tanuljatok meg hallgatni.

Jó tanács: egész nyugodtan írjatok akármilyen nagy fejesnek, legyen szó akár cégek vezetőiről akár szakmai félistenekről. Azt tapasztaljuk, hogy nagy részük igen nyíltan válaszol, és tényleg működik a „Give first” és a „Pay it forward” mentalitás a fejekben. Csodás élmény ezt megtapasztalni és továbbadni. Az emberi és szakmai kapcsolatok az alapkövei egy sikeres vállakozásnak, ezért tudatosan építeni és ápolni kell azokat.

No comments yet.

Have something to say?


+ négy = 6