Interjú: Brewie – Your Own Beer!

Így a 10. Hackathon pécsi napja után, egy új sorozatba kezdünk, interjúkat készítünk hazai startupokkal, az első a Brewie – Your Own Beer! lesz, kellemes olvasást!  

Név: Brewie – Your Own Beer
Weboldal: brewie.org
Alapítók: Tél András (CTO), Pál B. Marcell(CMO), Schlotter Gergő(CTO)
 
Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Mi egy 6 fős kis startup csapat vagyunk, akik az elmúlt félévben az első tényleges automata sörfőző kifejlesztésén dolgoztak.

Jelenleg az emberek vagy az alacsony minőségű ám olcsó kereskedelmi söröket vagy a magasabb minőségű, viszont jóval borsosabb árú kézműves söröket fogyasztják. E kettő közt található a házisörfőzők szűk csoportja. A házisörfőzés nagy előnye, hogy magas minségű sört lehet előállítani, alacsony áron, azonban ez rengeteg szakértelmet, időt és teret vesz igénybe.

Ezért alkottuk meg automata sörfőzőnket, a Brewie-t, mely megoldást nyújt mindhárom problémára. Kiváló minőségű sört nyújt, alacsony áron, erőfeszítés nélkül. A gép szinte mindenről gondoskodik, így a felhasználó egyetlen dolga, saját sörének elfogyasztása.

Az ötlet megszületése után három sörkedvelő alapítótaggal indult el a gép fejlesztése mely szűk fél év alatt 6 főre bővült. A csapatban van egy mechatronikai mérnök, egy gépészmérnök, két marketingszakértő, egy grafikai designer és egy terméktervező. A csapat öszetétele és tudása minden felmerülő probléma megoldására alkalmas, így gyorsan tudtunk haladni kezdetektől gép fejlesztésével.

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Az előző években, főként az egyetem, a munka és egyéb elfoglaltságágok töltötték ki mindennapjainkat. Mindenki mást dolgozott és mást tanult, ami viszont közös, hogy már az egyetem korai éveiben elkezdett dolgozni egy olyan területen, ami tanulmányaival kapcsolatban állt. Legyen az tényleges munka, párnacsata szervezése Dániában vagy akár egy CNC gép építése a konyhában – amit akkoriban nem is véltünk volna hasznosnak – nagyban hozzájárultak, ahhoz, hogy sikerült idáig eljutnunk.

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

A házi sörfőzést egyik alapító tagunk kezdte évekkel ezelőtt, az ő fejéből pattant ki az ötlet egy sörfőzés közepette, melyen megéltük a házisör elkészítésének minden előnyét és hátrányát. Házi sörfőzés nagy előnye a magas minőség és a variálható ízvilág. Hátránya, hogy az otthon főzés sok időt és teret vesz igénybe, valamint nagy szakértelmet kíván. Automata sörfőzőnk, a Brewie ezeket a problémákat kívánja orvosolni, ezáltal szélesebb körben elérhetővé tenni az otthon főzést.

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

Magyar és külföldiben is. Mi főként Nyugat-Európára és az Egyesült Államokra koncentrálunk, de ez nem jelenti, azt hogy Közép és Kelet Erópai piacok ne lennének fontosak. Szerintünk fontos, hogy egy cég erősen képviselje magát hazájában, ettől még nem kell elzárkózni további lehetőségek elől. Igazi sikert általában, azok a cégek tudnak elérni, akik már az elejétől képesek nagyban gondolkodni. Lehet az itthoni piacon is sikeres vállalatokat létrehozni, de ha valaki igazán nagyot akar létrehozni, akkor mindenképpen érdemes külföldben is gondolkodni.

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Mindkettőn múlhat. A csapat a lelke egy vállalatnak, a csapat lelke pedig az egyén. Rettentően fontos, hogy egy cég csapatként és a csapat tagjai egyénileg is megállják a helyüket. Azonban ha választani kéne, a közösséget előrébb helyezném. Ha egy egyén hibázik, azt ki lehet javítani, viszont ha egy egész csapat, az már gyakran visszafordíthatatlan. Mielőtt belekezdtünk ebbe a közös projektbe, mindannyiunk szembesült már azzal, hogy nagyon sok esetben a kommunikáción áll vagy bukik egy cég jövője. Egy cégnél, főleg kezdő fázisban lévő startupnál elengedhetetlenül fontos az egyének közti zökkenőmentes kommunikáció. Hiába van tele egy cég zsenikkel, ha nincs közösség és jó együttműködés nagyon nehéz A-ról B-re jutni. Nálunk ezért a kommunikáció elsődleges és különös figyelmet fordítunk, arra hogy akár a CTO-t kérdezik termékpozicionálásról vagy a marketingest a gép technológiai hátteréről vagy a designert marketing stratégiáról kielégítő választ tudjon adni és ne kelljen a kolléga után rohanni, aki esetleg pont nem elérhető.

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Eleinte magunknak kezdtük el fejleszteni a sörfőzőnket, amíg nem láttuk a benne rejlő piaci potenciált. Attól kezdve, hogy elhatároztuk ezt másoknak is elérhetővé teszük rendkívül fontosnak tartottuk, hogy olyan terméket hozzunk létre, ami mindenki elvárásainak megfelel. A fejlesztés alatt több száz ember véleményét kértük ki, különböző országokban, míg végül el nem jutottunk a mai verzióig.

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Az itthoni Adózás, engedélyeztetés és az adminisztráció.

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Egy igazán jó ötlet kitalálásáig rengeteg sikertelen vezet. Mert a tapasztalataid alapján tudod eldönteni, hogy az éppen aktuális ötleted értékes-e vagy sem. De hogy ha van egy jó ötleted akkor az ötletnél is fontosabb a kitartás. Mert egy jó ötletből csak törhetetlen kitartással lehet egy sikeres vállalkozást felépíteni.

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

Először is kell az a bizonyos szikra. Ha ez megvan, akkor el kell kezdeni körbekérdezni és meg találni azokat, akik látják mekkora tüzet képes gyújtani. Egy jó ötlet önmagában nem jelent feltétlen sikert, a kivitelezés az igazi kihívás, amihez kell egy csapat, amelyik még a legnagyobb hóviharban se adja fel a tűzcsiholást. A kulcsszó a lelkesedés és kitartás.

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Csináljátok, azt amit igazán szerettek, a többi jön majd magától. Csak olyanba, kezdjetek bele, ami ténylegesen érdekel. Ha csak a pénz hajt, annak nem lesz jövője. Ezek lehet közhelyek, de nagyon igazak. Amit személyes részről tudunk hozzátenni: vegyétek körbe magatokat olyan emberekkel, akikkel megvan a kölcsönös tisztelet és bizalom, tudjátok egymást motiválni és legfőképpen mertek álmodni.

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

Csapat, lelkesedés, kitartás, kreativítás és jó közérzet. Prioritási sorrendet nem lehet felállítani, mert ha ezek közül akár az egyik is hiányzik, akkor nagyon nehezen fog előrehaladni a legígéretesebb projekt is.

No comments yet.

Have something to say?


6 − öt =