Interjú: Beeem

Mutatkozzatok be, kik vagytok, mivel foglalkoztok és hol vagytok elérhetők?

Brachmann Ferenc – ICT területen kutatóként, K+F tanácsadóként tevékenykedem immár 10 éve, illetve egy informatikai klaszter vezetője vagyok több mint 6 éve.

Fischer Norbert – 13 éve tevékenykedem  az ICT  területén, kezdetben fejlesztőként dolgoztam, majd immár 6 éve egy saját tulajdonú szoftverfejlesztő cég ügyvezetője vagyok.

Ács Péter – Kommunikációkutatóként, innovációval az ICT és a társadalom összefüggéseivel foglalkozom. Munkám az egyetemi oktatás mellett informatikai projektek megformálása, tanácsadás és egy kutatóintézet elindítása a  fenntartható jólét témakörében.

11080584_739382122841667_7469290433875638871_o

A http://beeem.co -n minden lényeges elérhetőségünk megtalálható.

10661820_736595866453626_2864821299019736711_o (1)

A startup előtti életben mivel foglalkoztatok?

Mindannyian cégvezetők vagyunk, tehát nem frissdiplomásként álmodtunk valami nagyot, hanem évtizedes tapasztalat birtokában valósítunk meg egy víziót.. Szeretnénk újradefiniálni, hogy hogyan kommunikál egy élő rendezvény szervezője vagy egy helyszín üzemeltetője a látogatóival. Hamarosan szinte az összes telefonon elérhető lesz a Bluetooth azon verziója, melynek segítségével közvetlenül szólíthatjuk meg boltunk látogatóit, a kiállításunkon, konferenciánkon megjelenő érdeklődőket vagy fesztiválunk résztvevőit. Így a kezünkben levő mobil eszközünkre már nem kell papírszerű műsorfüzetként tekintenünk, hanem azok helyzet- és időérzékennyé válnak, ezáltal pedig kényelmesebbé és egyszerűbbé teszik életünket.

 

Mi volt az első ötlet, ami a jelenlegi termékhez, szolgáltatáshoz vezetett és hol született meg az ötlet?

Egy Metallica koncerten voltam Bécsben 2014-ben, ahol sms-ben lehetett voksolni arra, hogy melyik számot játssza még el a zenekar, a szavazás aktuális állását pedig a koncertek közti inzertekben folyamatosan közölték. Akkor még fel sem tűnt, hogy mennyire idejétmúlt megoldása ez az egyébként jópofa ötletnek. Aztán “körülnéztünk”a világban, felidéztük korábbi tapasztalatainkat: és egyikünk se tudott igazán kellemes élő rendezvényes mobil-megoldásról beszámolni, pedig a világ minden táján mindenféle eseményen megfordultunk már.

Jelenleg manufakturális körülmények között állítják össze azokat az appokat, melyeket a világ vezető fesztiváljain, kiállításain használnak, a bevásárlóközpontokban pedig csak elvétve találhatunk hasznos appokat.

Ennek számtalan oka van, de a probléma gyökere mégis ugyanaz: fordítva ülünk a lovon. Arra lenne szükség, hogy egy helyszín vagy élő rendezvény appja az infrastruktúra részét képezze, és a kereskedők, kiállítók, szponzorok számára egy egységes, könnyen használható eszköztárat kellene biztosítani az egyszerű és kényelmes kommunikáció megvalósítása érdekében. A külön rendezvény appok és a mobil-barát weblapok – amelyeket egyébként nem is nagyon használnak – immár elavult és kényelmetlen eszköznek bizonyulnak arra a célra, hogy résztvevőket szólítsunk meg.

 

Magyarországi piacban vagy külföldben gondolkodtok?

A hazai piac nice-to-have, de egyáltalán nem ebben gondolkodunk. Egy startup definíció szerint gyors növekedési potenciált jelent, melyhez a magyar piac nagyon kicsi. Azonban az vitathatatlan, hogy a fókuszterületünkön egy jól skálázható üzleti modellnek itthon ugyanúgy működnie kell, mint bárhol máshol a világon.

 

A startup üzlet közösségi inkább, vagy egyéni zseniken múlik?

Minden út járható, számtalan példa akad mindkettőre, így nem szeretnénk pálcát törni egyik alternatíva felett sem. Talán az Apple és a Google összehasonlítása mutatja meg a legjobban, hogy mindkét, radikálisan eltérő megközelítés is vezethet globális piacvezető szerephez.

 

A fogyasztó agyával gondolkodtok a fejlesztés során, vagy a saját elképzeléseiteket valósítjátok meg?

Lehet nem a fogyasztó agyával gondolkodni vagy nem a saját elképzelésünk mentén haladni? Szerintünk nem. Egy vízióval indult, melyet még talán mi sem értettünk teljes mélységében az ötlet megszületése pillanatában. Ennek egy nem kis szelete a Beeem, reméljük, hogy végre elkezdjük nem műsorfüzet-lapozgatásra használni a kezünkben levő erőműveket, ha élő rendezvényen vagyunk, vagy egy bevásárlóközpontban sétálva nem a boltok listáját tudjuk majd csupán swipe-olni.

 

Mi a legnagyobb probléma, amivel jelenleg foglalkoztok?

Mivel az első pillanattól kezdve egy jól skálázható szolgáltatásban gondolkodunk, a technológiában is a minimálisan jelenleg szükségesnél 1-2 számmal nagyobbal kezdünk. Ennek minden téren megvannak a rövidtávú fájdalmai, de nincs semmi okunk panaszra.

 

Több ötletben kell gondolkodni a mai világban, vagy elég egy ötlet is?

Nem ötlet kell, hanem vízió. Ötletünk minden héten van, de olyan, amelyikért érdemes is dolgozni, nem minden nap jön szembe. Ez az elkötelezettség bármiből adódhat, ezek közül azonban a belső motivációt tartjuk a legerősebbnek. A mi esetünkben ez egyszerű: szeretünk élő rendezvényeken részt venni, de nagyon-nagyon elavultnak érezzük azt, ahogyan ezeket az „okos” eszközöket használjuk kiállításokon, bevásárlóközpontokban, vagy éppen fesztiválokon. Amikor 1996-ban először jártam a Szigeten, kénytelen voltam egy papír alapú műsorfüzetet lapozgatni, viszont tulajdonképpen az a szomorú helyzet, hogy ma ugyanúgy csak az előadók listáját tudjuk nézegetni egy fesztivál alkalmával, pedig a technikai háttér már lehetővé tenne korszerűbb megoldást is.. Tényleg ezért van sokmilliárd tranzisztor a zsebemben? Nem hiszem.

 

Hogyan lehet felépíteni az ötletet, mi kell a piacra jutáshoz?

A világ ma végtelenül egyszerűnek tűnik. Minden egyre kényelmesebb és könnyebb. Azonban a háttérben virtuális patikamérlegeken minden pontosan ki van számolva: hogy hányan és mire kattintunk, hogy egy-egy oldalon meddig időzünk, hogy milyen sűrűn látogatunk oda vissza.

A piacra jutáshoz pontosan ugyanez szükséges: a szolgáltatást, magát az üzleti ajánlatot kell ”kimérni”, annak “jóságát” kipróbálni. Letesztelni, megmérni, majd a szolgáltatás indításával a folyamatot újra és újra megismételni. Persze a tanulási folyamat itt sem ér véget, hisz folyamatosan újabb országokba, újabb kulturális és üzleti környezetekbe szeretnénk bővülni, mely rengeteg tanulást fog jelenteni.

 

Mit üzentek a mostani fiataloknak, hogyan kezdjék el?

Sehogy, egyelőre tanuljanak. Mindannyian 30 év felettiek vagyunk, és nagy szükségét látjuk a munkatapasztalatnak. Talán ennek is köszönhető, hogy tényleg fillérekből tudtunk létrehozni egy landing page-et, és nagyon kevés pénzből, várhatóan külső finanszírozás nélkül leszünk képesek eljutni az MVP-ig. A legnagyobb csapda egy fiatal számára talán az, hogy gyakran nemcsak technológiai, hanem üzleti értelemben sem rendelkeznek kellő képzettséggel, sőt, az is előfordul, hogy egy ötlet nulladszintű validálásához szükséges online eszközöket sem ismerik kellőképp (pl.: Crunchbase, Uspto, Google J). Így azt üzennénk a fiataloknak, hogy tanuljanak, szerezzenek tapasztalatot, és bátran éljenek például a külföldi egyetemek MOOC-jai által kínált nagyszerű lehetőségekkel.

 

Szerintetek mi az öt legfontosabb dolog egy startup életében?

1.     Kávé

2.     Vízió

3.     Tapasztalat

4.     Technológia

5.     Munka

 

Egy sikeres vállalkozókból áló ambiciózus csapat vagyunk, összesen 43 évnyi tapasztalattal az IT szektorban.

Brachmann Ferenc, CEO

Fischer Norbert, CTO

Ács Péter, alapító

11134081_739382116175001_4112374838249504714_o

No comments yet.

Have something to say?


− egy = 5