5 startup marketing tévedés

Sokáig nem értettem ezt a startup őrületet. Mert például mi a különbség a startup és egy kisvállalkozás között? Ugye?

Aztán ahogy egyre több ismerősöm lett ebből a körből, és ahogy egyre több árajánlatkérés jött startupoktól, ahogy egyre többet tanultunk erről a világról, és ahogy elkezdtünk mi is saját ötleten startup szemlélettel dolgozni, egyre közelebb került hozzám a téma és annak marketing lehetőségei.



Most a marketinggel kapcsolatban gyűjtöttem össze néhány olyan gondolatot, ami főleg az elmúlt hetek tárgyalásai során gyűlt össze.

Ugyanis több startuppal beszélgettünk, akik – nagyon helyesen – marketing támogatást keresnek az ötletükhöz.

Azonban azt látom, hogy a legtöbb startup fejében nagyon sok tévképzet alakult ki a felhasználható marketing lehetőségekről.



1. Tévedés: Mindenkinek ugyanolyan fontos

Az ötletgazdák hisznek a saját ötletükbe, ez így jó. De néha azt hiszik, sőt, azt is várják el, hogy mindenki más is ugyanígy higgyen benne.

Azt várják, hogy az újságíró, a Facebook oldaluk rajongója, az első felhasználók mind ugyanolyan hévvel képviseljék az ötletet, mint maguk a fejlesztők.


Ezzel csupán az a gond, hogy a marketinget, és a célszámokat is ehhez igazítják.

”Elég lesz 100 dollárnyi hirdetés egy hónapra, abból összegyűjtünk 1000 felhasználót, mert úgy is továbbadják az ismerőseiknek, és akkor kilövünk, mint a rakéta!”

Hát nem így van
.


A felhasználóknak lehet, hogy tetszik, lehet, hogy elkezdik használni. De, hogy az első megnyitás után hányszor térnek vissza, hogy fizetnek-e érte utána, hogy visszatérnek-e… Ezek már kényes kérdések. Hiába tetszik egy felhasználónak valami, ahhoz, hogy azt tovább is adják, vagy nagyon elkötelezettnek kell lenni, vagy olyannak kell lenni az ötletnek, ami “kényszeríti” az embereket, hogy bevonják az ismerőseiket.

És még ekkor is kevés csak erre alapozni a marketinget.



2. Tévedés: túlértékelt saját felületek

Ha már annyira jó az ötlet, hogy úgy is eladja magát, elég csinálni egy Facebook oldalt, Twitter profilt, Google+ oldalt, egy blogot, és ha ezeket meghirdetjük már sínen is van a dolog, igaz?
Nem.


Persze ezekre szükség van, de csak azért, mert írsz egy szuper blogbejegyzést, és azt megosztod, még nem fogja felkapni a Gizmodo vagy a Techcrunch.

Ehhez kicsit többet kell tenni.


Például kell csinálni valami egyedi akciót, ami önmagában is megüti az ingerküszöböt lásd a Tresoritot, akik versenyt hirdettek 25000 dollár díjazással, hogy törjék föl a rendszerüket. De ez még kevés.


Ha kitalál egy ilyen akciót egy startup, az szuper, de még nincs vége a dolognak. A neheze most jön, el kell kezdeni kilincselni a különböző médiafelületeknél, és el kell érni, hogy felfigyeljenek a dologra.


Írni kell a szakblogoknak, portáloknak, keresni a kapcsolatot az írókkal, vagy keresni egy olyan szakembert, aki meg tudja nyitni az ajtókat, és el tudja juttatni a hírt a megfelelő helyekre.



3. Csak online

A legtöbb startup elsősorban nemzetközi célokat tűz ki magának, így logikus, hogy online felületeken próbálnak terjeszkedni.

Azonban érdemes körülnézni itthon is.


Érdemes eljárni meetupokra, versenyekre, startup rendezvényekre, konferenciákra, akár előadóként vagy versenyzőként, akár egyszerű nézőként. Aztán ha már ott van az ember, akkor érdemes a közösségi markeitnget offline-ban is gyakorolni.

Vagyis ismerkedni más startupokkal, a szervezőkkel, újságírókkal.

Az ilyen kapcsolatok ugyanis aranyat érnek.


Kiderülhet például, hogy az egyik előadó tud egy kapcsolatot a Facebookhoz, és így gyorsabban választ kap a startup egy fejlesztési irányra.

Kiderülhet, hogy az egyik szervező jó haverja egy nemzetközi bloggernek, így tud segíteni a külföldi megjelenésekben…

Kiderülhet, hogy egy másik startup hasonló utat járt be, így pár lehetséges buktatót meg lehet úszni.

Érdemes minél több embert megismerni. Néha nem várt helyekről óriási segítség érkezik.



4. Piac mérete vs. lehetőségek

Többször találkoztam már olyan startuppal, akinek szuper ötlete volt, ami ráadásul nagy eséllyel nemzetközi szinten is sikert érhet el.

Mindössze egyetlen gond volt: a saját erőforrás. Vagyis nem volt se pénz, se saját ember a marketinghez.

Százezer forintból pedig nem lehet egész Amerikát megtámadni, azért ezt lássuk be.

Vagy a kereteken kell változtatni, vagy a piacon, különben könnyen lehet, hogy feleslegesen dobja ki a pénzt a startup.



5. Lehetőségek ismeretének hiánya

Nem tudom, hogy ki lehet-e jelenteni, de valószínűleg igaz, hogy a legtöbb startup online megoldásokon vagy mobil alkalmazásokon dolgozik.

Ez azt jelenti, hogy a csapat remekül ért a fejlesztéshez, és teljesen jogosan arra épít, hogy online felületeken fogja elérni a célcsoportját.

Azonban nagyon sok beszélgetésben derült ki, hogy nem ismerik az online felületek lehetőségeit.


Nem tudják, mit várhatnak a Facebook hirdetésektől, az AdWords hirdetésektől, és úgy általában az egész online világról csak ködös, mondjuk úgy, felhasználói szintű ismereteik vannak. Ez pedig nem jó, hiszen így egyrészt rossz elvárásaik lesznek, másrészt nem ismerik meg azokat a technikai lehetőségeket, amik segíthetnek az eredmények fokozásában.



Ezek voltak azok a fő problémák, amiket az utóbbi időszakban találkoztam. Szerencsére van rájuk megoldás, de erről majd legközelebb.

Kihagytam valamit?

No comments yet.

Have something to say?


nyolc − 1 =